25.11.2004 12:00 Alder: 19 yrs
Kategori: Jesus-rel

Skrevet af:
Poul Hoffmann

Kunne Jesus have været gift?

Hvorfor er det så forfærdelig en tanke, at Maria Magdelene og Jesus muligvis kunne have været gift? Det nye testamente hverken afviser eller bekræfter dette. Jeg har svært ved at forstå, hvordan denne tanke underminerer jesu guddommelighed. Han elskede jo dybt og inderligt. At han elskede en kvinde med alt, hvad dette indebære, kan da ikke være en så forfærdende tanke, kan det? I følge Thomas evangeliet var Maria den disiple Jesus elskede højst og den Simon Peter var jaloux på. 

Svar:

Det er på ingen måde en forfærdelig tanke, at Maria Magdalene og Jesus muligvis kunne have været gift, og det ville på ingen måde "underminere Jesu guddommelighed", som du skriver. Sagen er blot, at det meget tydeligt fremgår af Det nye Testamente, at det ikke var tilfældet. Tanken er faktisk så fjern, at ingen af NTs forfattere kunne have fundet på at sige det udtrykkeligt.

Kristi sande brud

Og grunden er også helt klar. Det er et vigtigt træk i den nytestamentlige åbenbaring, at kirken, bestående af alle troende kristne på jorden er Kristi brud, ligesom i Det gamle Testamente, hvor Israel er Guds hustru. Denne store sandhed ville være blevet fordunklet, hvis Jesus havde giftet sig med Maria Magdalene eller nogen anden kvinde.

Spændende fantasier

Det, du sigter til i Thomasevangeliet ang. Peters skinsyge mod Maria Magdalene, er blot én af utallige vilde fantasier, der i oldtiden fremkom i skrifter, som med al god grund ikke er med i Bibelen. At Peter skulle have sagt, at "kvinder er ikke værdige til livet", og at Jesus skulle have svaret, at han ville frelse Maria ved at gøre hende til mand, "for at hun også skal blive en levende ånd i lighed med I mænd" -det er ikke bare noget frygteligt vrøvl, det er en regulær uforskammethed, ikke blot mod Maria, men også mod Peter og, ikke mindst mod Jesus.

Jesu kærlighed til Maria Magdalene var helt sikkert dyb og inderlig. Men det er ikke noget, der skal fantaseres over.

Lad os i stedet glæde os over, at han også elsker os.


Skrevet af:
Poul Hoffmann

Lagt på nettet 25.11.2004

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også