29.03.2010 12:00 Alder: 14 yrs
Forfatterprofil

Kan jeg ophæve min dåb og konfirmation?

Min kollega og jeg snakkede lidt om de forskellige trosretninger. Og vi kom til at diskutere, om man kan ophæve sin konfirmation og dåb. Altså hvis man er døbt og har sagt ja til gud ved sin konfirmation, kan man så "ophæve" det løfte? Fx hvis man nu konverterer til en anden trosretning?

Svar:

Tak for dit spørgsmål - jeg vil gerne begynde med at stille dig et spørgsmål tilbage:

"Kan du få en anden person (f.eks. en af dine forældre) til at holde op med at elske dig?"

Nu har jeg jo ikke lige mulighed for at høre dig svare på dette spørgsmål. Men, ja, der findes situationer, hvor nogen holder op med at elske en anden. Og hvis du vil, så kan du gøre rigtig meget for at irritere og genere en anden, måske nok også så meget, at han/hun ville holde op med at elske dig.

Men på den anden side, så er det - i den sidste ende - ikke i din magt at bestemme om en anden elsker dig. Det står i din magt at gengælde kærligheden, men du er dybest set ikke herre over, om en anden elsker dig. Og der er masser af eksempler på, at børn har opført sig nok så groft imod deres forældre og hvor forældrenes kærlighed ganske vist har været meget smertefuld, men hvor kærligheden ikke er blevet spor mindre af den grund. Forældrenes kærlighed kan kaldes en 'ulykkelig kærlighed' når den ikke gengældes. Men den er der - varm og voldsom.

Og med hele denne snak om kærlighed har jeg taget hul på at svare på dit spørgsmål, fordi der er en meget tydelig parallel mellem forældres kærlighed og Guds kærlighed (selvom den altid er større og stærkere!)

Du spørger: Kan man ophæve sin dåb og sin konfirmation - f.eks. ved at konvertere til an anden tro?

Meget kort, så 'Mest nej - og noget ja!'

A. 'Mest nej'

Svaret er mest nej, fordi det der sker ved dåb og konfirmation er, at Gud erklærer, at han elsker dig, og at han altid vil elske dig. Han vil være din far, og du må være hans barn. Og du kan ikke forhindre ham i at elske dig. Et barn kan 'løbe hjemmefra' - men et barn kan (normalt) ikke få sine forældre til at holde op med at elske sig. Og det er endda endnu stærkere med Guds kærlighed. Hør hvad der står i det Nye Testamente (Paulus' brev til Romerne kaptiel 8 vers 35 +38-39):

"Hvem kan skille os fra Kristi kærlighed? Nød eller angst? Forfølgelse, sult eller nøgenhed? Fare eller sværd? For jeg er vis på, at hverken død eller liv eller engle eller magter eller noget nuværende eller noget kommende eller kræfter eller noget i det høje eller i det dybe eller nogen anden skabning kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre."

Påstanden er ganske enkel: Intet kan få Gud til at holde op med at elske dig, og du kan vide det, fordi Gud har elsket dig så højt, at han har ofret sin egen søn, Jesus Kristus, for dig.

Så svaret på, om du kan ophæve din dåb og konfirmation er 'mest nej' - du kan ikke ophæve Guds kærlighed. Det er umuligt.

'- og noget ja'

Og så er der en del af svaret, som er et 'ja'. Fordi Konfirmation, betyder 'bekræftelse' (du kender det måske fra engelsk 'to confirm' = 'at bekræfte'). Ved konfirmationen bekræfter Gud sin kærlighed til dig - og du bekræfter, at du tror på ham.

Som beskrevet ovenfor, så kan du ikke forhindre Gud i at elske dig, men du kan selv holde op med at tro på ham - f.eks. ved at konvertere til en anden tro (f.eks. islam, buddhisme, hinduisme o.lign.). Hvis du bare skifter over i en anden kristen kirke, så er det jo den samme Gud vi tror på.

Så, ja, du kan ophæve din bekræftelse på, at du tror på Gud - men han vil aldrig svigte sin kærlighed til dig. Så selvom du svigter ham, så vil han stå med åbne arme, hvis du vender om igen til ham.

Fortsat god dag - og Guds fred!


Forfatterprofil

Lagt på nettet 29.03.2010

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også