03.11.2000 12:00 Alder: 23 yrs
Kategori: Troen

Skrevet af:
Henrik Hadberg

Kan man bede om tilgivelse for andre?

Jeg vil gerne vide, om jeg kan bede om tilgivelse for mennesker der ikke er kristne eks. min familie eller for klassekammerater. I ungdomskredsen beder vi tit for vores venner og familie hvis de er syge eller har mistet en de holdt af, men egentlig ville det jo være til meget større gavn for dem, hvis vi bad Gud om at tilgive deres synder, også selvom de ikke har sagt ja til Jesus i deres hjerte?

Svar:

Gudsforholdet er et personligt forhold

Selvfølgelig kan du bede om tilgivelse for andre, men dermed får de ikke automatisk tilgivelse. Det er nemlig sådan, at tilgivelsen må modtages for at gavne. Og vil dine venner eller din familie ikke tage imod tilgivelsen, får de den ikke.

I Romerbrevet kap. 10 vers 13 står der: "..enhver, der påkalder Herrens navn, skal frelses." Der står ikke, at enhver for, hvem du påkalder Herrens navn... Gudsforholdet er et personligt forhold, hvor vi nok kan forsøge at hjælpe hinanden hen til Jesus fx. ved forbøn, vidnesbyrd, oplæring, samtaler, møder mm., men hvor vi ikke kan tvinge hinanden til at tro.

Bed for dem - Gud hører dig

Du må i dine bønner bede om, at mennesker må modtage tilgivelsen i Jesus. Vær blot flittig med de bønner. Gud hører bønnen og vil opsøge disse mennesker.

Du skal vide, at Gud er langt mere interesseret i at dine venner og din familie modtager tilgivelsen, end du selv er. Hver dag står han ligesom klar til at overøse dem med sin tilgivelse. Romerbrevet kap. 10 vers 21 giver følgende billede af Gud: "Dagen lang rakte jeg hænderne ud imod et ulydigt og genstridigt folk." Sådan er den Gud, du beder til.


Skrevet af:
Henrik Hadberg

Lagt på nettet 03.11.2000

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også