26.01.2004 12:00 Alder: 20 yrs
Kategori: Kristenlivet, rel-advent
Sprint Aagaard Korsholm

Skrevet af:
Sprint Aagaard Korsholm

Kommer et godt menneske ikke i himlen?

Lad os sige at der er en person som ikke tror på gud, men alligevel har været et godt menneske og næsten levet et syndfrit liv. Og så er der samtidig en anden person som tror på gud og er religiøs, men som har syndet og været et dårligt eksempel. Den ene person tror ikke på Gud, men er et godt menneske, mens den anden person er troende, men et dårligt eksempel. Hvem kommer i himlen af de to når de dør? Skal man tro på Gud for at komme i himlen? Er ens gode handlinger ikke nok?

Svar:

Der er rigtig mange, der har tænkt på det samme som dig. Det er et spørgsmål, der ganske naturligt dukker op, når man hører om Gud og hans tilgivelse.

For at svare på dit spørgsmål, vil jeg tage fat på udtrykket "Et godt menneske".

Hvad er et "godt" menneske? Set med vore øjne kan vi vel finde nogle personer, vi vil kalde "gode". Det er venlige og hjælpsomme mennesker, der ikke gør ret meget ondt men en hel del godt.

Ser Gud også sådan på det? Nej. Og dette "Nej" er det vigtigste at forstå, når man skal svare på dit spørgsmål.

For Gud ser det sådan ud: Gud skabte mennesket til at være fuldkommen kærligt. Til at elske Gud og alle mennesker af hele sit hjerte! Kun det menneske, der kan det, er "godt" i Guds øjne! Jamen, så er der jo slet ingen gode mennesker!!? Lige præcis - det er pointen! I Guds øjne vil vi aldrig blive gode!

Et menneske, der ikke er fuldkomment kærligt, kan lige så lidt være tæt på den levende Gud, som en snebold kan date med solen!

Men hvordan så blive frelst og dermed få et evigt liv sammen med Gud på Den Nye Jord?

Da Jesus hang på korset, var der to forbrydere ( landevejsrøvere eller noget af den slags), der også blev korsfæstet samme tid og sted. Den ene af dem bad Jesus om frelse – og Jesus sagde ganske tydeligt, at han dermed var frelst!

En røver, der sikkert havde slået adskillige folk ihjel. Som sikkert næppe havde brugt særlig meget tid på Gud eller på kærlighed. Bestemt ikke ham, vi ville have nomineret til ”Årets gode menneske”! Og alligevel: frelst helt og frit – sådan!

Hvorfor?

Fordi intet menneske kan blive frelst ved at være mere eller mindre ”god”. Der er lige så mange mennesker, der kan blive gode nok til Gud, som der er mennesker, der kan hoppe til månen!

Frelst bli´r man kun ved at bede Jesus om tilgivelse (sådan som røveren gjorde). Så kan Gud frelse os. For så bytter Jesus med os: Vi får hans gode liv (han var jo total syndfri og 100% kærlig!) og han får vores ikke så gode liv. Og på korset betaler han så vores gæld og tager vores straf! Verdens mest underlige bytte! Den eneste måde at blive frelst på!

Og derfor kan selv den værste røver blive frelst, hvis han/hun be´r Jesus om det!

Og derfor kan selv det sødeste og rareste menenske gå fortabt, hvis det ikke be´r Jesus om frelse!

Uretfærdigt? Sådan kan man godt sige det. Skulle tingene gå retfærdigt til, ville vi alle gå fortabt. For ingen af os er 100% kærlige! Men hvis vi bytter med Jesus, kan vi blive frelst alligevel!

Det her kalder Bibelen en ”Hemmelighed” et ”Mysterium”. Noget, mennesker aldrig selv ku´ ha´ tænkt sig frem til. I alle andre religioner er det på en eller anden måde noget med at ”Vi må yde for at kunne nyde”. Det ligger så dybt i os, at vi skal gøre noget for at blive frelst: ”Noget for noget!”. Men Guds frelse er Gud ske lov gratis!

Jeg synes, det bli´r ved med at forfølge mig, selv om jeg nu har været kristen i en del år. Jeg kan stadig godt tænke: ”Gud kan kun li´ mig, hvis jeg ....” . Så hvis det lykkes mig at leve sådan nogenlunde godt, så tør jeg tro på, at Gud elsker mig. Men hvis jeg er inde i en dårlig periode, så tør jeg ikke tro det. Så trænger jeg til at læse i Bibelen og se, at Gud elsker mig, uanset hvor lidt eller meget jeg kan tage mig sammen! Guds kærlighed er ubetinget!

Jamen, er Gud da ligeglad med, hvordan vi lever? Nej. Han ønsker stadig, at vi skal prøve at leve så kærligt som muligt. Og det skal vi virkelig arbejde på sammen med Ham! Men vi kan aldrig blive gode nok til at blive frelst på den måde! Frelst kan vi kun blive helt gratis. Hvor er det godt!

Guds velsignelse med dit kristenliv!


Sprint Aagaard Korsholm

Skrevet af:
Sprint Aagaard Korsholm

Lagt på nettet 26.01.2004

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også