01.05.2001 12:00 Alder: 23 yrs
Kategori: Helligånden, Troen
Vibeke Sode Hjorth

Skrevet af:
Vibeke Sode Hjorth

Hvad er synd mod Helligånden?

Jeg sad og læste i min bibel her den anden dag og læste noget der virkelig slog mig. Jeg kan ikke lige huske hvor det står, men der stod at den eneste synd man ikke kan blive tilgivet for er hvis man håner Helligånden - er det sandt??? Hvis jeg har hånet Helligånden i vrede fx pga. at jeg har haft en kræftsyg mor, som døde selvom jeg har bad for hende Hvis jeg så har slynget noget ud om at Jesus, Gud og Helligånden og senere fortrudt. Kommer jeg så ikke i himmelen?

Svar:

Det er et vigtigt spørgsmål, du stiller, og som du kan se i Svararkivet på JesusNet, er der andre end dig, der har kæmpet med det spørgsmål. De vers, du henviser til, er nok Markus 3,29: "Sandelig siger jeg jer: Alt skal tilgives menneskenes børn, forsyndelser og bespottelser, hvor meget de end spotter. Men den, der spotter Helligånden, får aldrig i evighed tilgivelse, men er skyldig i en evig synd." Og måske Matthæus 12, 31-32: "Derfor siger jeg jer: Al synd og bespottelse skal tilgives mennesker, men bespottelsen mod Helligånden skal ikke tilgives. Og den, der taler et ord Menneskesønnen, får tilgivelse, men den, der taler imod Helligånden, får ikke tilgivelse, hverken i denne verden eller i den kommende."

Det lyder jo barsk, og er det også! For bedre at forstå, hvad Jesus mener, kan vi se på, hvordan han beskriver Helligåndens opgave i Johannes 16,8-9: "Og når han [Helligånden] kommer, skal han overbevise verden om synd og om retfærdighed og om dom. Om synd: at de ikke tror på mig." Her bliver det altså klart, hvad det er for en synd, der ikke er tilgivelse for: Det er den synd ikke at tro på Jesus!

Det er Helligåndens opgave at vise mennesker hen til Jesus, men hvis vi vælger ikke at ville tro på Jesus, "spotter" vi dermed Helligånden. Gud har ordnet det sådan, at vi kun kan frelses ved tro på Jesus. Hvis vi ikke vil det, kan Gud ikke frelse os.

Du spørger, om det kan være synd mod Helligånden at være vred på Gud og skælde ham godt og grundigt ud. Her vil jeg gerne opfordre dig til at læse i salmernes Bog. Mange gange møder vi her selveste Kong David, der temmelig højlydt og med store bogstaver skælder Gud ud for ikke at have været der, når David havde brug for ham. Andre siger: "Vågn op, hvorfor sover du, Herre?" (Sl 44,24). Profeten Jeremias anklager Gud for at være "en bæk uden vand, et upålideligt vandløb." Det er altså i følge Bibelen helt OK at komme til Gud med sin vrede osv. Det er ikke synd mod Helligånden.

Jeg vil gerne opfordre dig til at læse bogen "Gud, hvorfor sover du?" af Leif Andersen fra Lohses Forlag.


Vibeke Sode Hjorth

Skrevet af:
Vibeke Sode Hjorth

Lagt på nettet 01.05.2001

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også