01.09.2000 12:00 Alder: 24 yrs

Kan jeg vide, at jeg er frelst?

"Er du frelst?" Dette spørgsmål fik jeg smidt i hovedet af min veninde. "Ja, selvfølgelig er jeg det", var mit svar uden at tænke over det. Men her nogle dage efter er jeg begyndt at tænke mere og mere over det. Er jeg virkelig frelst? Vi fik en rigtig god lang snak, men jeg er slet ikke bibel stærk, så jeg kunne godt tænke mig at vide hvor jeg kan henvise til i bibelen. Når jeg siger jeg er frelst, er jeg så ikke dommer over mig selv?

Svar:

Det er dejligt, når veninder stiller spørgsmål om ens kristne tro, så man kan få lov at vidne om Jesus. Men ofte betyder det samtidig, at man selv får noget at spekulere på, og det er jo sådan set også godt. Du spørger om, hvordan man kan vide, at man er frelst. Er det fordi, man tror, man er bedre? Jeg vil forsøge at svare kort på det. Når man som kristen kan vide, at man er frelst, skyldes det ikke én selv, men selve evangeliet. Frelsen afhænger fuldstændig af Jesus og det, han har gjort for os mennesker. Hans død på korset betyder, at alt det, der skiller imellem Gud og det enkelte menneske er fjernet. Jesus har betalt med sit blod for alt det onde. Når vi tror på det, er vi frelst. Sådan er det simpelthen, og det må vi vide - og vidne om.

Det fantastiske er jo, at det er en frelse, som er færdig til enhver, som vil tage imod den! Derfor er det ikke noget, vi skal holde for os selv. Et par bibelsteder som siger noget om dette med frelsen: i GT er der et dejligt ord, der giver et vældig godt billede på frelsen, som er ligesom et stykke tøj, man har taget på: Esajas' Bog 61,10: Jeg fryder mig over Herren, min sjæl jubler over min Gud. For han har klædt mig i frelsens klæder og hyllet mig i retfærdighedens kappe.

Desuden står det meget ligefremt i Johannesevangeliet 3,36: Den, der tror på Sønnen, har evigt liv; den, der er ulydig mod Sønnen, skal ikke se livet, men Guds vrede bliver over ham.

og Johannesevangeliet 5,24: Den, der hører mit ord og tror ham, som har sendt mig, har evigt liv og kommer ikke for dommen, men er gået over fra døden til livet.

samt Romerbrevet 10,9: For hvis du med din mund bekender, at Jesus er Herre, og i dit hjerte tror, at Gud har oprejst ham fra de døde, skal du frelses.

Men der er mange andre steder i Bibelen om dette emne. Du kan f.eks. se under "frelse" i en bibelordbog eller Bibellex fra Lohses forlag.

 

Svarpanelet på jesusnet.dk


Lagt på nettet 01.09.2000

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også