16.12.2002 12:00 Alder: 21 yrs
Kategori: Kristenlivet, Troen

Skrevet af:
Astrid Baun

Er min tro god nok?

Jeg tror på gud, men vil gerne vide, om I tror, at jeg ikke er værdig til guds rige, når det engang er min tur, for jeg går kun i kirke til de alm. familiehøjtider. Jeg beder til gud hver dag på min helt egen specielle måde, og jeg føler, at jeg er ham nærmest når jeg går tur med min hund om aftenen, og I må ikke spørge mig om hvorfor, for jeg ved ikke hvorfor. Min mand vil ikke have, at jeg er så hellig, så efter hånden som årene er gået, er jeg det mest inde i mig selv. Jeg er dog ikke mere hellig end, at jeg ind imellem godt kan bande livet af H... til. Undskyld. Jeg har gjort ting ind imellem som nok ikke er helt i guds ånd men jeg har altid bedt om tilgivelse. Spørgsmålet er: Er jeg lige så meget værd i guds øjne, som hvis jeg kom i kirken.

Svar:

Du stiller to spørgsmål: 1. Er jeg værdig til guds rige? Og 2. Er jeg lige så meget værd i guds øjne, som hvis jeg kom i kirken?

Du beskriver hvordan du oplever og har kontakt med gud. Det får mig til at stille et modspørgsmål: Hvilken gud mener du? Jeg tror ikke, det er tilfældigt, at du skriver gud med lille g, og jeg skriver Gud med stort G, når jeg skriver om Bibelens Gud, som jeg tror på.

Jeg mener, at man er nødt til at kende - eller lære at kende - Gud, for at man kan tro på ham. Bibelens Gud lærer man først og fremmest at kende ved at læse i Bibelen og ved at gå i kirke, hvor tekstlæsninger, prædiken, dåb, nadver, bøn og salmer alt sammen handler om ham. Når jeg skriver Bibelens Gud er det fordi mange andre gør krav på at kaldes gud, skønt de ikke er det. Der er kun den ene sande Gud, som Bibelen fortæller om, han som sendte sin søn Jesus til jorden julenat. Man kan tænke sig til, bede til og føle for en gud, som man skaber i sit eget sind. Men en sådan gud vil den eneste sande Gud ikke kendes ved.

Jeg vil besvare spørgsmål 2 først: Du har, uden nogen betingelser, en uendelig stor værdi for Gud! Ja, det er noget af en påstand. Og jeg kan bevidne den. Du er nemlig skabt helt enestående af ham. F. eks. har kong David skrevet til Gud om det på denne måde "Det var dig, der dannede mine nyrer, du flettede mig sammen i min mors liv. Jeg takker dig, fordi jeg er underfuldt skabt..." (Salmernes Bog 139, v 13ff, s. 558). Endvidere døde og opstod Jesus Kristus, for at hvert eneste menneske kunne få del i Guds rige, altså også du: "For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv" (Johannesevangeliet kap. 3 v. 16, s. 960). Din værdi bestemmes altså ikke af, om du kommer i kirken - som en god gerning. Men det er nødvendigt for dig at komme i kirken og kristne menigheder for at lære den Gud at kende, som elsker dig så højt.

Til spørgsmål 1: Nej, det er du ikke! - hvis du selv skulle gøre dig god nok til det. Ja, det er du! - hvis du tror, at det, Bibelen fortæller om Gud og Jesus er sandt. Først og fremmest det, som jeg var inde på ovenfor: At Gud kom i skikkelse af mennesket Jesus for at leve et syndfrit liv, og derefter døde på korset og opstod - for at tage straffen for vore synder og for at bane vejen hjem til Himlen, når vi dør.

Jeg forstår, at din mand er imod, at du beskæftiger dig for meget med disse ting. Hvis det er længe siden, I har talt om det, kan det godt være, at du nu kan gå til møde eller gudstjeneste engang imellem på en stilfærdig måde. Under alle omstændigheder vil jeg anbefale dig at finde en måde at lære Gud bedre at kende på: Bevæg dig rundt her på Jesusnet. Læs i Bibelen, først og fremmest evangelierne i Det nye Testamente, de fortæller om Jesu liv, død og opstandelse. Spørg netmissionæren, om der er et kristent menneske i din by, han kan skaffe dig kontakt med.

Jeg ønsker dig Guds fred og velsignelse!


Skrevet af:
Astrid Baun

Lagt på nettet 16.12.2002

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også