11.11.2002 12:00 Alder: 21 yrs
Kategori: Gud, Bibelen
Leif Andersen

Skrevet af:
Leif Andersen

Ønsker Gud i GT kun at frelse Israel?

Når jeg læser det Gamle Testamente, konfronteres jeg med alle de gange, israelitterne skal udrydde mennesker, så de kan få sit eget land. Var Gud ikke interesseret i disse menneskers omvendelse? Fik de et valg?

Svar:

Ja, den er svær! Umiddelbart ser det hamrende uretfærdigt ud. Men der er et par ting, der hører med i billedet:

a. Gud har ikke udvalgt ét folk, fordi han er ligeglad med de andre! Tværtimod. Allerede fra begyndelsen, hvor Gud udvælger Abraham, fordi han skal være stamfader til det udvalgte folk, lyder det, at i hans sæd skal alle jordens slægter velsignes! Han udvælger ikke et folk for at vende ryggen til alle de andre, men tværtimod for gennem dette ene folk at nå ud med sin frelse og sin velsignelse til alle jordens folk.

Sådan ser vi også i Esajas-bogen, at "Jeg giver Egypten som løsepenge for dig, Nubien og Seba som betaling" (Esajas Bog 43,3) - og det ser jo i første omgang ud, som om Gud bare er ligeglad med Egypten, Nubien og Seba. Men senere (i 45,14) viser det sig, at det netop er for at føre disse folkeslag til tro på Israels Gud!

b. Det er sandt, at det virker meget uretfærdigt, når Gud bare tager et land fra et folk og giver det til et andet, fordi det folk nu engang er hans øjesten. Men vi glemmer let, at intet land i sidste ende tilhører noget folk! Hele Jorden tilhører Herren! Vi får lov til at bo på dét, der til syvende og sidst er hans ejendom. Ikke vores. Og han kan for så vidt gøre med det, som han vil.

c. Har de et valg? Ja. Det er ganske vist ikke et valg, om de vil beholde landet eller ej. Men det er et valg, om de vil høre med i Guds velsignede folk! Det er en grundtanke i hele GT, at hvis et hedensk folk vil vende sig til Herren, så skal det nyde samme rettigheder som Israel. Man skal behandle den fremmede med samme omsorg, som man behandler folkefællen! Og det betyder, at de hedninger, der vil vende sig til Israels Gud, skal skånes, og de skal høre med til folkefællesskabet. Det gælder helt tilbage fra udgangen fra Egypten: selv de forhadte egyptere, der vil høre med til folket, får lov til det og skal skånes!

Så selv om der stadig er meget i det, der virker stødende også på mig, fordi jeg som alle andre er demokratisk og tolerant opdraget, så ser det altså knap så groft ud, når man lige ser nærmere efter.


Leif Andersen

Skrevet af:
Leif Andersen

Lagt på nettet 11.11.2002

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også