20.01.2010 12:00 Alder: 14 yrs
Vibeke Sode Hjorth

Skrevet af:
Vibeke Sode Hjorth

Gik alle fortabt før Jesus kom?

Jesus døde for at tage arvesynden på sig, så vi ikke kommer i helvede. Vil det så sige, at alle mennesker, som levede efter Adam og Eva og før Jesus, kom i helvede, gode som onde?

Svar:

Tak for dit gode spørgsmål, som rigtig mange andre end dig tænker over!

Jeg vil begynde mit svar med at drille dig lidt. For ja, det er faktisk både gode og onde mennesker, der kommer i helvede. Og det er sket både før og efter, at Jesus døde. Det er nemlig kun onde mennesker, der bliver frelst!

Forklaring følger: Jesus døde, som du skriver, for at tage arvesynden på sig, men ikke nok med det: Han tog faktisk Guds vrede for AL den synd, mennesker har i sig som følge af arvesynden OG den synd, hver enkelt af os gør, fordi vi er syndere. Der er slet intet tilbage for os at bære straffen for. Derfor siger jeg, at det kun er onde mennesker, der bliver frelst, for i den sammenhæng er alle mennesker onde. Og ingen af os kan være så gode, at vi undgår helvede af den grund.

Hvordan så med dem, der levede før Jesus? De blev faktisk også frelst ved at tro på Jesus! Dvs. de troede på løfterne om, at Gud ville sende en frelser, der skulle tage straffen for deres synd. Hvis du læser i Hebræerbrevet kapitel 11, vil du se, at der opregnes en lang liste af mennesker, der troede på Guds løfter om en kommende frelser, og derfor blev frelst.

Så både før og efter Jesus kan vi blive frelst ved at tro på, hvad Gud i Bibelen fortæller om Jesus. Før skulle de tro på noget, som engang skulle ske. Bagefter skal vi tro på noget, som er sket.

Håber det afklarede nogle ting for dig.

Kærlig hilsen


Vibeke Sode Hjorth

Skrevet af:
Vibeke Sode Hjorth

Lagt på nettet 20.01.2010

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også