01.09.2000 12:00 Alder: 24 yrs

Er tro på Jesus ikke hjernevask?

Jeg fatter ikke, at I tror på Gud og Jesus! Jeg har selv engang været meget religiøs inden for Indre Mission, og når jeg tænker tilbage vil jeg ærligt kunne sige, at jeg var hjernevasket! Hvad får jer til at tro?

Svar:

Du slutter dit spørgsmål med at skrive: "Hvad får Jer til at tro ?", og fortæller selv, at det gør du ikke længere. Eller måske har du aldrig troet, fordi det var "hjernevask". Jeg vil gerne skrive noget om, hvad det vil sige at have en kristen tro. Måske vil du mene at det ved du alt om, men så kan du jo se om vi er enige.

Men først vil jeg svare direkte: Det er Guds Helligånd, der får et menneske til at tro. Et menneske kan ønske at tro/vælge at tro/søge troen på Jesus Kristus, men det er Gud alene, som rækker hånden ud til os og giver os troen. Det kan man bedst give et eksempel på ved at tænke på små børn. Når et lille barn bliver døbt, så er det ikke hjernevask, men Gud giver det lille barn troen på Ham, selvom det hverken selv har søgt eller ønsket det.

Du har sikkert gennem din opvækst hørt meget om Gud og jeg aner naturligvis intet om dit barndomshjem. Men for forældre, der selv tror på Gud, er det en selvfølge at fortælle deres børn om det bedste de kender til og lære dem om Ham. Det kan aldrig være forkert at ville det. Så kan det diskuteres, hvordan man bør gøre det. På et tidspunkt må ethvert barn dog blive voksen og selv tage stilling til, hvad man skal tro og mene og det har du gjort.

Men hvad er kristen tro? Ja, hvis jeg skal svare for mig selv, så angår den hele mig. Med min hjerne er jeg blevet overbevist om at Gud er den mest fornuftige forklaring på at den verden jeg kan se og opleve er blevet til. Det kniber meget med at forestille sig, at alting er blevet til af sig selv, der må være en skaber bag den fantastiske mangfoldighed, skønhed, pragt og hvilket ord jeg nu ellers kan sætte på verden.

Jeg er også blevet overbevist om, at fortællingerne om Jesus og Guds indgriben i historien i det gamle testamente er troværdige. Det handler om begivenheder der er sket i vor historie, for længe siden - ja, men bevidnet af mange. Jeg tror at Jesus døde og opstod af graven, fordi han var Guds søn, for bibelen er ikke fabler, eventyr eller svage menneskers fantasier. Og med mit hjerte har jeg lært Gud at kende og fået tillid til ham. Ved at bede, synge og høre evangeliet om Ham, f.eks. ved en gudstjeneste, så bekræftes jeg i, at det er en levende og kærlig Gud, som jeg tror på.

Jeg har oplevet at det hjælper at bede til Ham og at det gør noget med mig i forhold til andre mennesker. Det betyder ikke, at jeg bare er så god, men at Gud har rørt ved mig, tilgiver og rejser mig op, når jeg synder. At være en kristen er at være fri. Fri - fordi mit liv er i Guds hånd. Fri til at tjene Ham. Fri - fordi det er den største livsløgn at tro et liv uden Gud er frihed.

Måske føler du dig fri nu? Og måske har du brug for en tid, hvor du kan være din egen herre. Men i længden er det ikke lykken at være fri for Gud. For det er kun ham der kan give evigt liv og når vi vil være vores egen herre, så vælger vi ofte det som i sidste ende gør os mere ondt end, end hvis vi havde lyttet til Gud.

 

Svarpanelet på jesusnet.dk


Lagt på nettet 01.09.2000

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også