02.09.2000 12:00 Alder: 24 yrs
Kategori: Bibelen

Skrevet af:
Hakon Christensen

Hvordan være sikker på at Bibelen passer?

Hvordan kan man være sikker på at det der står i biblen er sandt. Jeg mener hvis den katolske kirke i Rom har anderkendt Darwins teorier om menneskets oprindelse, og de derved indrømmer at en del af biblen ikke passer. Hvordan kan jeg så være sikker på at resten af biblen ikke er noget, som en eller anden har fundet på i en brandret? Jeg er vel et troende menneske, og går med korset om halsen. Men jeg må indrømme at jeg efterhånden har svært ved at bevare troen når de få beviser der er om Jesus og Guds eksistens, bliver ugyldiggjort.

Svar:

For at være helt ærlig. Du kan ikke være sikker på at bibelen er sand... At stole på bibelen og regne den for troværdig i alle forhold - det er et vovestykke. Det indeholder et element af at springe ud på det dybe vand...

Du rejser en meget berettiget problematik, som er meget normal ikke bare i den katolske kirke, men så sandelig hos megen såkaldt kristendom i Danmark. Man anerkender noget af bibelen som sand, mens andet forkastes. Det sker i praksis ved at man ikke anser (hele) bibelen for at være Guds ord, men derimod menneskers tanker og reflektioner om Gud og menneskelivet.

Du har ret, når du spørger, "hvordan kan jeg så være sikker på at resten af bibelen ikke er noget, som en eller anden har fundet på i en brandert?" Men der er et alternativ. Det er at springe ud på det dybe vand og lade det komme an på en prøve. Tag bibelen på ordet, når dens forfattere påstår, at de har fået budskabet fra Gud. Det er lidt ligesom med en DSB-kørerplan. Hvordan kan man vide at det som står i den er sand? Jo, man kan lade det komme an på en prøve, og når man har gjort det et par gange, og måske talt med nogle pendlere, så opstår der en OVERbevisning om at køreplanen er sand.

En overbevisning - det er noget som er større og stærkere end beviset. Jeg er klar over at billedet halter lidt. Men det er min egen erfaring, at der igennem læsning af bibelen, bøn og samvær med andre troende, er der vokset en overbevisning frem i mig om at bibelen er sand. Livet har lært mig det. Det er svært at forklare, men jeg er bare 110% sikker på at bibelen er sand, og vel at mærke ikke en subjektiv sandhed, som kun gælder for mig. Men jeg kan ikke bevise det. Måske fordi det er svært at bevise en overbevisning som dybest set er et under virket af Helligånden.

Du skriver, at du "vel er et troende menneske", og du henviser til at du går med et kors om halsen. Jeg har lyst til, som et lille ps at tilføje, at den kristne tro jo ikke er en usikker forventning eller drøm. Det er ikke en måske-tro, men det er et tillids- og afhængighedsforhold til Jesus Kristus. Det er godt at være troende. Det giver livet et bredere perspektiv og mål. Men det afgørende hvad du tror på.


Skrevet af:
Hakon Christensen

Lagt på nettet 02.09.2000

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også