21.09.2005 12:00 Alder: 19 yrs

Skrevet af:
Erik Bang

Er mit liv efter Guds plan?

Jeg er en pige på 19 år. Jeg har en kæreste på 25, vi har en lille datter på næsten 3 mdr. Jeg spugrte Gud, om han ville vise mig den vej, jeg skulle gå. Jeg spurgte min kæreste, om vi skulle flytte sammen. Han sagde ja. Vi har nu vores eget hus. Jeg spurgte Gud, om han havde planer med os, jeg gik i seng med min kæreste, og vi har fået en dejlig lille datter.Tak GUD..... men sagen er den, at vi ikke var gift, da jeg gik i seng med ham. Det er vi stadigvæk ikke. Er det her Guds plan for os? Min kæreste er ikke så meget kristen, men det er jeg. Er det her virkelig Guds plan for os.

Svar:

Vi skal lære at lytte

Det er godt at spørge Gud til råds om vigtige valg i livet. Men det er vigtigt også at lytte efter, hvad Gud siger. Det finder vi først og fremmest ud af, ved at høre, hvad Jesus og apostlene har sagt. For ellers er det meget let at forveksle Guds vilje med sine egne ønsker.

Sex er en Guds gave. Men det er faktisk Guds mening, at sexlivet hører hjemme inden for rammen af et ægteskab. Dér er den tryghed, som er en forudsætning for, at sexlivet kan trives godt.

Et barn er også en Guds gave. En stabil og kærlig familie er de bedste opvækstsvilkår for barnet. Det er en anden god grund til, at sexlivet hører ægteskabet til.

Valg og konsekvenser

I har allerede foretaget nogle store valg: I har fået et barn. I har købt et hus. Det er I nødt til at tage konsekvensen af. Uanset om det, I allerede har valgt, var Guds vilje. Derfor er der gode grunde til at overveje, om I ikke skulle se at blive gift. Og på den måde tage ansvar for jeres – og ikke mindst jeres barns-liv. Det er i hvert fald i pagt med, hvad vi har lært af Jesus og apostlene.

Spørgsmål der skal stilles og besvares

Det er i sig selv hårdt arbejde at leve godt sammen som mand og kvinde, fordi vi på så mange måder er forskellige. Hvis de to parter ikke har samme livsgrundlag (tro) er det naturligvis vanskeligere. Det er noget, I må tage med i overvejelserne. Er du selv i tvivl, om det skal være jer to? Er din kæreste i tvivl?

At lytte til Gud kræver tålmodighed

At finde ind i Guds plan med vort liv er ikke altid let. Det er vigtigt at bruge god tid i bøn til Gud. Det er vigtigt at lytte efter den vejledning, Jesus og apostlene har givet i Bibelen. Dér skal du først og fremmest søge vejledning, i bøn om at Gud vil åbne dit sind for ham. Så har du lov at forvente, at han er en del af din hverdag. Det er vigtigt at lægge mærke til, når Gud åbner en dør eller lægger hindringer i vejen. Og det er vigtigt at have tålmodighed. Gud har sjældent så travlt, som vi har det.

Aldrig alene

Men du kan være helt tryg ved, at han aldrig lader os "sejle vores egen sø". Han ønsker, at vi skal mærke hans omsorg og vejledning. Vi har brug for den, i det ansvar vi hver især må tage for vores liv.

Jeg håber dette kan være dig til hjælp. Og husk så på, at Guds nåde er større end vore synder. Hans tilgivelse giver os en ny begyndelse, når vi har gået vore egne veje.


Skrevet af:
Erik Bang

Lagt på nettet 21.09.2005

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også