05.06.2023 09:23 Alder: 319 days
Sprint Aagaard Korsholm

Skrevet af:
Sprint Aagaard Korsholm

Demokratiets basis

Grundlovsdag fejrer vi, at grundloven giver os basale rettigheder, men også sunde forpligtelser

Grundloven

Foto: commons.wikimedia.org/wiki/User:Antony-22

Siden 1849 har Danmark været velsignet med en grundlov, der sikrer os som en demokratisk retsstat, hvor hver enkelt borger har nogle afgørende rettigheder. Det er basis for, at vi kan nyde vores demokrati, der nok er et af de mest velfungerende i verden – også fordi vi faktisk overholder vores grundlov i praksis.

Gave og opgave

Grundloven i Danmark er så absolut en gave til os. Samtidig er det en opgave. Hvis vi ikke alle sammen er med til at opretholde vores demokratiske samfund, vil det altid være i fare for at slå revner og blive udemokratisk. Vores taknemmelighed over vores samfund bør vise sig i vores støtte til det. For eksempel ved at overholde lovene, engagere os i politik på mange planer og tale ordentligt til hinanden – også på nettet.

Guds idé

Bibelen siger, at dybest set er et godt samfund Guds idé. For at vi mennesker kan leve under så gode og trygge forhold som muligt, skal alle samfund have et styre, der prøver at fremme det gode og bekæmpe det onde. Som kristen er jeg kaldet til at støtte dette projekt, også selv om jeg måske ikke er enig med staten i alle ting.

Dobbelt borgerskab

Jesus talte om to slags samfund. Den gang kaldte man det ofte et ”rige”, altså et kongerige, fordi sådan var styret oftest den gang. Han talte om ”Guds rige”. Et ganske anderledes samfund, der ikke opererer med landegrænser og pas og den slags. Et åndeligt rige, hvor Gud suverænt styrer. Da Gud er uendeligt klog og kærlig, kan det ikke blive bedre. I dette rige er der også en nedskrevet grundlov – det er Bibelen. Den indeholder megen visdom – mest om den åndelige (eller spirituelle, hvis det ord siger dig mere) del af tilværelsen, men også om den rent praktiske del. I den praktiske del er det mest kendte uden tvivl de ti bud.

En afgørende forskel

Mens en retsstat er nødt til i særlige tilfælde at kunne gribe til fysisk vejledning i form af f.eks. bøder og frihedsberøvelse, er det anderledes i Guds rige, hvor jeg som kristen også er borger. Her arbejder Jesus med tilgivelse og en ny begyndelse. Guds riges grundform er ”nåde”: altså Guds gratis kærlighed og tilgivelse. Som borger i begge riger må jeg arbejde med og støtte begge riger, under hensyn til denne forskel. Så jeg må strø om mig med nåde i Guds rige og overholde love og regler i den danske lovgivning. Og takke Gud for begge.

Glædelig grundlovsdag!


Sprint Aagaard Korsholm

Skrevet af:
Sprint Aagaard Korsholm

Lagt på nettet 05.06.2023

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også