15.04.2010 12:00 Alder: 14 yrs
Forfatterprofil

Tager Gud min kæreste fra mig?

Jeg har lige mistet min kæreste. Hun mener at vores tro er for langt væk fra hinanden og derfor kan vi ikke komme sammen mere. Hun mener dog også at det er guds vilje, at vi ikke skal være kærester mere. Jeg mener ikke at det er Guds vilje for hvis det havde været det ville han jo ikke have sat os to sammen som par og gav os det år som vi nu har kommet sammen. Derfor vil jeg gerne høre om det kan være rigtigt. Går Gud ind og splitter en forhold ad?

Svar:

Øv, hvor må det gøre ondt. Det er jeg ked af på dine vegne. At miste en man elsker er altid forbundet med smerte.

Jeg vil prøve at give dig et svar, som naturligvis ikke bringer hende tilbage, men som måske kan give dig lidt hjælp mht. at finde ud af noget omkring Guds vilje i vores liv.

Du skriver: "Hun mener dog også, at det er guds vilje, at vi ikke skal være kærester mere. Jeg mener ikke, at det er Guds vilje." Som du så tydeligt skriver, så har I to modstridende meninger om, om det er Guds vilje eller ej. Hvad kan man sige om det?

Jeg kan i hvert fald sige, at man kan jo - for at sige det meget firkantet - selvfølgelig ikke slå op i Bibelen, og se hvem, der skal være kærester, eller hvilken uddannelse, job, bolig osv. man skal have. Men hvad siger Bibelen så om Guds vilje i vores liv? Er han ligeglad? Har han en plan?

Han er langt fra ligeglad for os mennesker. Han er netop glad for os - så glad, at han ofrede Jesus for at vi kan få evigt liv med og hos ham. Hans hovedplan er derfor at vi alle hører på ham, og kommer til tro på ham - og at vi dernæst - uanset hvor vi lever - og uanset om vi er gift osv. eller ej, så ønsker han at vi lever i tro på ham og tjeneste for andre mennesker. Det er vi skabt til (Ef 2,10).

At sige / mene / påstå at det er Guds vilje, at man skal være kæreste med en bestemt person, skal man være forsigtig med.

Der findes en historie en en mand og en kvinde, hvor manden siger til hende:

- Gud har fortalt mig, at vi skal giftes!

Hvortil kvinden svarer:

- Så har han godt nok bildt dig en stor løgn ind!

I den historie er det sat lidt på spidsen, men ja, vi skal passe på, at vi bruger udtrykket Guds vilje, til at understrege, at det egentligt handler om, at 'Jeg mener, at...' eller 'Jeg er overbevist om, at...'

En har sagt det lidt kort og skarpt:

- Hvornår kan jeg vide, hvem jeg skal giftes med?

- ?

- Når jeg går ud af kirken efter mit bryllup!

(Man har nok også en KRAFTIG anelse om, hvem man bliver gift med også inden brylluppet .. inden man går ind i kirken). - men ja, når man er gift, så er det Guds vilje, at man lever sammen med sin ægtefælle (Mark 10,7-9). Så skal man ikke lade sig skille.

Om Gud splitter kærestepar ad?, spørger du. Ja, det kan han vel godt. Og det sker af og til, at jeg beder ham om, at hvis nogen ikke skal giftes, at de så må finde ud af at holde op med at komme sammen.

Kort sagt, så styrer Gud os ikke som robotter, men kalder os til at tro på ham og leve med ham - og så bruge vores dømmekraft og skøn - ud fra hans ord - til at gøre, det vi tror er rigtigt (Rom 12,2).

Håber dette svar kan give lidt klarhed, selvom der ikke er meget trøst i forhold til at du har mistet din kæreste.


Forfatterprofil

Lagt på nettet 15.04.2010

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også