02.09.2000 12:00 Alder: 24 yrs
Kategori: Kristenlivet, Troen

Skrevet af:
Henrik Hoffmann-Hansen

Lever jeg på mine forældres tro?

Hvordan kan jeg afgøre om jeg er rigtig kristen, altså om det er min egen eller mine forældres tro jeg lever på?

Svar:

»Gud har ingen børnebørn«, hedder det lidt frisk, når man vil sige, at tro er personlig sag. Man kan ikke overleve som kristen, hvis man kun lever på sine forældres tro. Helt så enkelt er det imidlertid ikke. Især børn i kristne familier kommer som regel gradvis frem til en personlig tro. Som helt små bliver de båret af forældrenes tro (det er for eksempel forældrene, der bestemmer, at deres børn skal døbes, og de svarer også »ja« for børnene ved døbefonden).

Når børnene bliver større, begynder de at stille spørgsmål til deres forældre. Nogle børn bryder på et tidspunkt med forældrenes tro på Jesus, mens andre holder fast i den. For nogen kommer afgørelsen på et splitsekund, mens andre kun langsomt når frem til en personlig tro på eller afvisning af Jesus. Det er imidlertid ikke så afgørende, hvordan det sker. Det afgørende er, om man tror eller ej.

Findes der så en metode til at afgøre, om denne tro er »ægte«? Ja, det gør der. Der er bare ingen andre mennesker i hele verden, der kan afgøre, om du har din egen eller dine forældres tro. Heller ikke en brevkasseredaktør på JesusNet. Det kan kun Gud og du selv.

Metoden er imidlertid så enkel, at man skulle tro, det var lyv. Her er den: For knapt 2000 år siden døde Jesus på korset. Det gjorde han for at tage straffen for ethvert menneskes ondskab og mangel på kærlighed (synd). Tre dage efter sin død, opstod Jesus fra de døde. Det vil sige, at han vandt over al ondskab, »synden, døden og Djævelen«, som vi siger i kirken. Nu er spørgsmålet: Tror du på, at Jesu død og opstandelse gælder for dig, og vil du bygge dit liv på det? Hvis du svarer »ja«, har du din egen tro, og ikke dine forældres, din præsts eller nogen andens. Svarer du nej, er du måske stadig på vej til at blive kristen, eller du har definitivt afvist kristendommen. Så enkel er metoden, håber du kan bruge den.


Skrevet af:
Henrik Hoffmann-Hansen

Lagt på nettet 02.09.2000

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også