06.02.2004 12:00 Alder: 20 yrs
Kategori: Jesus
Vibeke Sode Hjorth

Skrevet af:
Vibeke Sode Hjorth

Hvornår opstod kristendommen?

Hvornår opstod kristendommen?

Svar:

Tak for dit spørgsmål. Det kan besvares på flere måder, men jeg skal forsøge at gøre det enkelt.

Kristendommen opstod, da Jesus blev født i Betlehem. Dengang kom englene og sagde til hyrderne på marken: "I dag er der født jer en frelser i Davids by; han er Kristus, Herren." Det kan du læse i Lukas-evangeliet kapitel 2 vers 11. Fordi Jesus også blev kaldt Kristus, blev den religion, som han grundlagde, kaldt kristendom.

Kristendommen opstod ved Jesu fødsel, fordi det der skete dengang var, at Gud, som har skabt alle ting, valgte at blive født som et menneske. Og det er hele kristendommens pointe, at Gud selv valgte at blive et menneske som en af os, fordi han ville sørge for, at vi kunne komme til at have fællesskab med ham.

Det vil sige, at hvis vi helt skal forstå kristendommen, må vi også have Det Gamle Testamente i Bibelen med. Der lærer vi nemlig, hvordan det gik til, at verden og menneskene blev skabt af Gud og levede i fællesskab med ham. Vi lærer også, hvordan det gik til, at menneskene forlod fællesskabet med Gud ved at gøre det eneste, som han havde bedt dem om at lade være med at gøre. Og så blev Jesus altså født for at give os mulighed for igen at få det fællesskab med Gud, som vi er skabt til at have.

Måske så du "Jesus og Josefine" i december måned? Der blev det vist rigtigt tydeligt, at Jesus blev født på jorden for at skulle dø på korset, så vi ikke skulle være under Satans magt. Først levede Jesus et helt perfekt liv - lige sådan, som Gud ville have det. (Det var ikke helt sådan, de viste det i "Jesus og Josefine"). Og så døde han på korset. Men efter det stod han op af graven påskemorgen, fordi han var blevet levende igen. Han forklarede selv, at det betyder, at alle har muligheden for at stå op af graven engang for så at skulle leve for altid i det fællesskab med Gud, som vi er skabt til at leve i.

Nogle vil sige, at kristendommen først opstod på det tidspunkt, hvor nogle begyndte at tro på det, som jeg her har beskrevet. Og det kan man måske godt sige, men det er bare sådan, at det Jesus gjorde er sandt og gælder, lige meget om nogen tror på det eller ej. Derfor mener jeg, at kristendommen opstod, da Jesus blev født.


Vibeke Sode Hjorth

Skrevet af:
Vibeke Sode Hjorth

Lagt på nettet 06.02.2004

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også