10.01.2005 12:00 Alder: 19 yrs

Skrevet af:
JesusNet.dk

Hvorfor tro, hvis man intet mangler?

Hvad vil du svare som en kristen til en ikke kristen person, hvis han sier: 'Jeg har det godt og jeg mangler ingenting' ? 

Svar:

Gud giver rundhåndet til alle:

Allerførst vil jeg dele min glæde med ham eller hende. Det er en kæmpe gave at leve et liv, hvor man kan sige: "Jeg har det godt, jeg mangler ingenting." Der er ingen grund til at pille denne livsglæde af vedkommende, men tværtimod udtrykke taknemlighed. Livet har vi alle fået af Gud, og han har ikke stillet betingelser til den enkelte af os, da han gav os del i livet. Din kammerats gode og rige liv, kan han takke Gud for, hvad enten han tror på ham eller ej.

Mange har den forestilling, at Gud giver dem der tror på ham gode gaver, og dem der ikke tror mindre gode gaver (eller dårlige gaver). Sådan er det ikke. Det kan du bl.a læse om I Mattæusevangeliet kapitel 5 vers 45 og i Lukasevangeliet kapitel 6 vers 35. Der står begge steder, at Gud er barmhjertig og viser godhed både mod dem der tror på ham, og dem der ikke tror. Han lader også solen skinne, og regnen falde på både dem der elsker ham, og de der ikke gør. Sol og regn er nødvendige livsvilkår som tydeligvis gives til alle uanset tro og holdning. Sådan er Guds kærlighed, ( og den bliver vi bedt om at efterleve.)

Tro ikke en behovs-tank

Tro handler ikke om at få tilfredsstillet en række behov. Man får ikke nødvendigvis et bedre liv af at være kristen, og heller ikke nødvendigvis et mere lykkeligt liv. Det er der godt nok rigtig, rigtig mange der vil påstå, af den grund, at det rent faktisk er sådan at rigtig rigtig mange mennesker oplever det. Deres liv er blevet bedre og mere meningsfyldt efter at de har fået troen på Jesus, og det må vi glæde os over. Men det er ikke nødvendigvis sådan. Det modsatte kan også være tilfældet. Jeg kender eksempler på mennesker, der faktisk havde et mindre problemfyldt liv inden de kom til tro på Jesus. Så vi skal ikke begynde at finde "mangler" ved ved andres liv, for at overbevise dem om, at disse mangler vil troen på Gud ændre. Det er slet ikke det kristendommen lover os. Vi kan heller gøre som om, det kun er Gud, der kan give mening og lykke, for der er mange andre ting, der også kan gøre livet meningsfyldt og lykkeligt, hvad enten det for den enkelte betyder et spændende udfordrende job, et politisk engagemenet, yoga eller børnebørn. Der er så mange ting, der giver mennesker lykke og glæde. Gud være lovet for det!

Grunden til at tro

Den eneste grund til at tro, som holder stik, uanset hvordan ens liv udformer sig med eller uden troen på Gud, det er at det er sandheden.

Gud fortæller mig sandheden om mit liv, at jeg er afhængig af hans gaver og hans omsorg, uden det havde jeg intet liv, ingen livsånde og bankende hjerte. Så konkret er jeg afhængig af Gud. Gud fortæller mig også, at han har skabt mig til et evigt liv. Døden er ikke en del af Guds plan med mennesket, døden er Satans aftryk og vi kan intet selv stille op imod den. Det er en sandhed, vi kan læse om i Bibelen. Den ondes aftryk i livet ser vi i forgængeligheden, smerten, sygdom, savn, sorg og ulykker. Det er også et livsvilkår vi i dette liv lever under, troende som ikke-troende. Kun ved at erkende denne sandhed får vi del i det evige liv. Dét er grunden til at tro, og dét er formuleret i det vi kalder den "lille Bibel" i Johannes evangeliet kapitel 3 vers 16: "For således elskede Gud verden, at han gav sin søn den enbårne, for at enhver som tror på ham ikke skal fortabes men have et evigt liv ."

En udfordring:

Hvis vi taler med mennesker, der intet mangler i deres liv, og ikke føler behov for at tro, så kan vi udfordre dem til at tage stilling til, hvad sandheden om deres liv er. Hvad er sandheden om livet og døden? Er det Bibelen siger om vores liv troværdigt? Hvorfor / hvorfor ikke? Det må være interessant. Hvis den nu taler sandt, så er det katastrofalt ikke at forholde sig til, hvad den siger om vores liv - og om vores død. Hvis den ikke taler sandt, så spilder rigtig mange mennesker deres liv med at tro. Så når det handler om at tro / ikke tro, så ligger udfordringen ikke i at få mest muligt ud af sit liv, men i at kende sandheden om sit liv.


Skrevet af:
JesusNet.dk

Lagt på nettet 10.01.2005

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også