24.08.2010 12:00 Alder: 14 yrs
Forfatterprofil

Hvordan fortæller jeg andre om Gud?

Jeg vil rigtig gerne have andre til at tro på Jesus, men ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre. Ingen i min omgangskreds (hverken familie eller venner) er kristne (i definitionen at de tror på Jesus som frelser), men har to veninder som er begyndt at læse i Bibelen og også beder til Gud, hvilket selvfølgelig er helt fantastisk. Men hvordan kan jeg møde folk og med hjælp fra Helligånden overbevise dem om at Gud er til, hvilket er svært nok for de fleste at fatte og dernæst at det er den kristne Gud de skal tro på? Snakker meget om Gud med mine venner og hvad Jesus lære os og nok også så meget at de er ved at være trætte af mig, men kan ikke lade hver fordi det fylder så meget i mig. Har også sagt at de bare skal sige, at jeg skal stoppe når de ikke orker at høre på mig mere, men det gør de ikke. Der findes selvfølgelig ikke en enkel formular, men så nogle små tricks til hvordan jeg kan hjælpe til at åbne folk op for Helligånden, ville være fedt.

Svar:

Tak for dit spørgsmål. Da jeg læste det, blev jeg rigtig glad - for der er så meget at glæde sig over i det, som du fortæller - samtidig med, at der er udfordringer. Og det er dem, som du spørger om hjælp til. Nu må vi se, hvor meget jeg evt. kan hjælpe. Nok ikke så meget, for det lyder til, at der er så meget sundt, godt og glædeligt i din kontakt med andre.

Først må jeg bare lige notere meget af det, som jeg glæder mig over:

- "Jeg vil rigtig gerne have andre til at tro på Jesus." - Hvor er det både godt og livsbekræftende, at den længsel er i dig. Herligt.

- "har to veninder som er begyndt at læse i Bibelen og også beder til Gud, hvilket selvfølgelig er helt fantastisk." - Ja, det er da fantastisk, for så er de i direkte kontakt med Gud, når de læser hans ord, og taler med ham (beder) - og desuden har de dig, som ven. Så glædeligt.

- "Snakker meget om Gud med mine venner ... kan ikke lade være, fordi det fylder så meget i mig." - Herligt. Du vil bare så gerne dele det største og det bedste i dit liv med andre. Og kan slet ikke lade være. Sådan har mange andre - og også de første apostle haft det før dig (Peter og Johannes: "men vi kan ikke lade være at tale om, hvad vi har set og hørt.

ApG 4,20). Glæd dig over den delelyst, du har.

- og endelig så ved du, at det ikke afhænger af dig alene, men at Helligånden kan bruge dig. Og du ved at der ikke er noget simpel formular, som med garanti virker, så de kommer til tro.

Alle disse ting glæder jeg mig rigtig meget over. Hvad er der så mere at sige? Du er jo bevidst om, at når du gerne vil fortælle om troen på Jesus til dine jævnaldrende, så er det ikke lige meget hvordan.

Hmm. Hvad skal jeg sige? Kan jeg et par tricks - egentlig ikke. Jeg vil dog alligevel godt nævn et par ting:

1. Bed om, at du må blive ved med at have lyst til at dele troen på Jesus med andre. Det er igangsættende at have lyst til det. Det er en gave, at du har det. Mange kristne vil misunde dig den.

2. Vær dig selv, i din kontakt med andre. Et lille 'trick', som sikkert ikke er nyt for dig, kunne være, at når nogen plages af en eller anden fom for sygdom eller sorg, så kan du tilbyde at bede for dem. Her kan det tit være en god ide, at du ikke siger: "Jeg vil bede for dig!" For så trækker du på en måde forbønnen 'ned over hovedet på dem' - Overvej i stedet at sige: "Jeg ved ikke, om det betyder noget for dig. Men må jeg godt have lov til at bede for dig?" På den måde er bønnen et tilbud, som de faktisk må reagere på, og sige enten 'Ja tak!' eller 'Nej tak!' til - og så vil det altid være godt at spørge til, hvordan det går med sygdommen/sorgen, næste gang du møder ham/hende igen.

3. Mht. de to veninder, som læser i Bibelen og beder - gør de så det alene? Eller er det noget, du gør sammen med dem? det er selvfølgelig fint, hvis de gør det alene, men det vil også være fint, hvis I gør det sammen - på den måde kan I sammen tale om hvad Gud siger til os i Bibelen.

En mulighed kan også være at invitere med til kristendomskursus.dk - se steder på netsiden, hvor det holdes. Det er kursus om grundlæggende kristen tro.

4. Og så må du huske, at du ikke kan gøre andet end at være et frimodigt vidnesbyrd for dine venner. Det er kun Gud, som kan skabe tro og overbevisning i vores hjerter og derfor må du hvile I at han selv åbner døre og baner veje på måder som vi ofte slet ikke ser. Tak Gud fordi han kan bruge dig og glæd dig over, at selv det små og undseelige ting vi kan gøre og sige, kan virke noget stort i Guds hænder.

Håber dette kunne være til lidt hjælp, selvom der var meget få tricks ;-)


Forfatterprofil

Lagt på nettet 24.08.2010

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også