20.12.2010 12:00 Alder: 13 yrs
Hans-Ole Bækgaard

Skrevet af:
Hans-Ole Bækgaard

Hvad sker der med dødfødte børn?

Hvad sker der med dødfødte børn? (og aborter, provokerede såvel som uprovokerede?). Bliver de frelst?

Svar:

Det er et godt og vanskeligt spørgsmål, du stiller. Det enkle – og nok også mest rigtige – svar er, at vi ikke ved det. Vi kan i al fald ikke sige noget absolut bestemt.

Måske kan nogle overvejelser give lidt mere bibelsk perspektiv. For det første handler det om forståelsen af Gud. Som jeg læser de bibelske tekster, er Gud den gode Skaber, som vil sin skabning. Syndefaldet har betydet et afgørende brud, som har ødelagt relationen mellem Skaberen og skabningen. Og det er ethvert menneske ramt af. Derfor kan et menneske ikke frelse sig selv, men har behov for frelsen ved tro på Jesus Kristus.

Menneskelivet begynder ved undfangelsen. Sådan kan vi læse det eksempelvis hos David i Salme 139 vers 13-18. Samme opfattelse hos profeten Jeremias kapitel 1 vers 5. Og vi finder denne forståelse i omtalen af Johannes Døberen i mors liv jf. Lukas-evangeliet kapitel 1 vers 41 og 44.

Det vil sige, at også det ufødte barn er en virkelig skabning – et menneske skabt af Gud. Fortabelsen borte fra Gud har sin årsag i syndefaldet, og at mennesket fravælger fæl­les­skabet med Gud. Det store spørgsmål kan her være: Når det ufødte barn ikke har haft en reel mulighed – set med vore menneskelige øjne – for at fravælge Gud, vil det så stå uden for frelsen?

Jeg har ikke selv et totalt afklaret svar her, men jeg holder mig i stedet til, at Gud er barm­hjertig og nådig. Og at Gud ikke vil nogen synders død, men er kommet til verden for at frelse det fortabte. Her finder jeg trøst, når det gælder dette vanskelige spørgsmål. Jeg tror på, at Jesus kender hjertet hos enhver. Og i dette budskab hjælper jeg også som præst for eksempel forældre, som har mistet deres ufødte barn, til at finde trøst, tro og håb.

Men som sagt: Jeg tror ikke, vi kan sige noget definitivt, men i denne sammenhæng overgive dom og frelse til Guds almagt og kærlighed, sådan som det gælder for ethvert menneske.


Hans-Ole Bækgaard

Skrevet af:
Hans-Ole Bækgaard

Lagt på nettet 20.12.2010

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også