24.10.2006 12:00 Alder: 17 yrs

Skrevet af:
Poul Hoffmann

Hvordan forstå den aronitiske velsignelse?

Hvad menes der med sætningen i den aronitiske velsignelse "- og Herren løfte sit åsyn på dig ---" ? Sidder Han og stirrer ned i gulvet? Hvorfor er Han ikke tilstede med mig i rummet - lige netop nu, vor jeg har brug for Ham?

Svar:

Kære spørger

Det, der vækker din undren i Den Aronitiske Velsignelse, skal nok forstås i lyset af en praksis, der endnu forekommer i mellemøstlige stammesamfund:

Høvdingen påhører med bøjet hoved - opmærksom og eftertænksom - en anklagets forsvarstale. Hvis høvdingen derefter løfter hovedet og ser på den anklagede - "løfter sit åsyn på ham" - betyder det, at hans forsvar er godtaget: han frikendes eller benådes og kan "gå bort med fred".

Som kristne må vi se det sådan, at vi for Guds domstol ikke kan håbe på frikendelse for vore synder, for vi har jo faktisk begået dem, men fordi Kristus står ved vor side og har lidt vor straf i vort sted, kan vi være sikre på benådning. Det er dét, der tilsiges os, når Den Aronitiske Velsignelse lyses i kirken i dag.

Og deri er den store fred


Skrevet af:
Poul Hoffmann

Lagt på nettet 24.10.2006

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også