24.06.2003 12:00 Alder: 21 yrs
Kategori: Gud, Troen, rel-bøn
Asbjørn Asmussen

Skrevet af:
Asbjørn Asmussen

Er min bøn realistisk?

Jeg har en søn, som påstår, at han ikke tror på gud eller Jesus. Vil min bøn om, at gud leder ham til tro være realistisk?

Svar:

Ja, så absolut. Der er vel ingen bøn der er mere rigtig og Gud-villet end netop bønnen om andre menneskers frelse. Ikke mindst dem der står os nærmest.

Jesus lærer os - ikke mindst i Johannesevangeliet - at bønnen i Jesu navn (dvs - bønnen efter hans vilje) vil bliver hørt og besvaret. Og når det gælder bønnen om menneskers frelse, så er vi tættest inde på Guds hjerte og vilje.

Men det er vigtigt at vi er trofaste og tillidsfulde i bønnen til Gud. Gud bruger nemlig ikke bare bønnen til at opfylde vore (og sine egne) ønsker. Han bruger også vores bøn til at udruste os og lede os dybere ind i troen på ham.

Det betyder fx at vi skal være udholdende og vedholdende i bønnen. Dvs. vi skal blive ved med at bede. Aldrig give op. Ikke fordi Gud er døv eller uvillig, men fordi det åbner os for at Gud kan svare igennem os.

Det betyder også at vi skal være ærlige og oprigtige i vores bøn - og i det hele taget i vores forhold til Gud. Bibelens store løfter om bønnen er ikke givet til alle mennesker, men kun til dem som tror på og lever sammen med Jesus. Disciple. Dvs. at vi skal have gjort op med vores synd og de konflikter vi står i i forholdet til både Gud og vores medmennesker. Selviskhed, stolthed, fjendskab, misundelse, bitterhed osv. er altsammen noget som forhindrer vores bøn i at nå frem - og det forhindrer Gud i at svare.

Og endelig er det vigtigt at vi beder i tro. At vi har tillid til at Gud KAN svare vore bønner og at han ALTID giver os det bedste han ser vi kan tage imod. Og vi må bede i tro på at Gud svarer os på sin egen måde og til den tid han finder bedst. Gud ved ganske enkelt bedre end vi gør - også når det gælder om at opfylde vores bønner.

Må Gud velsigne din bøn og lade dig opleve at din søn tager imod hans frelse.


Asbjørn Asmussen

Skrevet af:
Asbjørn Asmussen

Lagt på nettet 24.06.2003

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også