28.02.2001 12:00 Alder: 23 yrs
Kategori: Gud, Troen
Vibeke Sode Hjorth

Skrevet af:
Vibeke Sode Hjorth

Skal jeg takke Gud for smerten?

Min storesøster har anorexi, og Guds ord siger at man skal takke ham for alt. Betyder det at jeg skal takke Herren for at min storesøster lider og hader at leve?

Svar:

Når der i Bibelen forskellige steder og i forskellige sammenhænge står, at vi skal takke Gud for alt, betyder det i første omgang, at vi skal anerkende Gud som Herre og den største. At vi anerkender, at han er den, som er Skaberen, og som sørger for, at vi i det hele taget findes og også i dag kan trække vejret. Altså at vi anerkender Gud som den, vi er helt afhængige af, og som vi skylder hele vores liv.

Når du så spørger, om vi virkelig også skal takke Gud for lidelsen og i dit konkrete tilfælde at du har en søster, der hader at leve og lider forfærdeligt, vil jeg skynde mig at svare: NEJ! Det skal du ikke takke Gud for, og det kræver Gud ikke af dig. Hvis du læser i Salmernes Bog i Bibelen finder du mange menneskers protester til Gud over for det, de har mødt af lidelse i deres liv. Det viser os altså, at vi har lov til at skrige til Gud i protest over vores egen eller andres lidelse. De tekster har jo fået lov at komme med i Bibelen, selv om de ikke udtrykker en ydmyg underkastelse under Guds vilje eller kan sige som Job gør i en anden af Bibelens bøger: “Herren gav og Herren tog. Herrens navn være lovet!” Det er jo utroligt, at Job kunne sige det i hans situation, men det er altså intet krav, at vi skal kunne det samme.

Det vigtigste for os, når vi møder lidelse, er at kunne finde trøst i, at Gud ikke har forladt os, men faktisk er sammen med os i lidelsen. Det er ikke let eller noget, der sker fra den ene dag til den anden. Men prøv at begynde med at råbe til Gud, hvor forfærdeligt, du synes, det er, at din søster har det så forfærdeligt. I forbindelse med et af de vers, du måske hentyder til, står der følgende: “Bring i alle forhold jeres ønsker frem for Gud i bøn og påkaldelse med tak.” (Filipperbrevet 4 vers 6). Når vi tænker på det, jeg skrev først, betyder det ikke, at du skal takke for, at din søster lider, men at du må fortælle Gud om det hele, og det, du så kan takke for, er at Gud findes, at han hører din bøn og at han vil være sammen med både dig og din søster midt i lidelsen. Guds løfte følger så i det næste vers: “Og Guds fred, som overgår al forstand, vil bevare jeres hjerter og tanker i Kristus Jesus.” Altså Gud vil selv bevare dig i troen på Kristus, hvis du kommer til ham midt i lidelsen.

Jeg vil ønske dig og din søster Guds hjælp og velsignelse i jeres liv.


Vibeke Sode Hjorth

Skrevet af:
Vibeke Sode Hjorth

Lagt på nettet 28.02.2001

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også