18.08.2005 12:00 Alder: 19 yrs
Sprint Aagaard Korsholm

Skrevet af:
Sprint Aagaard Korsholm

Er løven god eller ond i Bibelen?

Hvilken betydning har løven i Bibelen. Løven bliver omtalt flere steder, men jeg kan ikke helt finde ud, om løven skal tolkes som god eller skidt, og hvilken betydning løven har for Gud?

Svar:

Løven symbol på styrke

Løven omtales ca. 130 gange i Bibelen. Den omtales altid som et meget stærkt dyr og dermed også som et symbol på styrke. Langt de fleste steder, hvor ordet ”Løve” bruges i Bibelen er netop steder, hvor det betyder: ”Meget stærk”, ”meget farlig”.

Og det kan bruges både om de gode og de onde:

Jesus omtales som ”Løven af Judas stamme” Åbenbaringsbogen kapitel 5 vers 5.

Djævelen ”går omkring som en brølende løve” 1. Peters brev kapitel 5 vers 8.

Også mennesker kan sammenlignes med løven, i Ezekiels bog kpitel 32 vers 3 kaldes Egyptens konge og hans hær for ”Folkenes løve”.

I Salme 22 vers 14 bruges ”løver” som et billede på de voldsomme lidelser, Jesus måtte udholde på korset.

Endelig omtales løver en del gange som en af datidens måder at henrette folk på: tænk bare på Daniel, der kastes i løvekule Daniels bog kapitel 6 vers 17.

I denne verden er løven et udpræget rovdyr: en dræber. Men på Den Nye Jord, hvor der ikke længere er død, vil løven blive fredsommelig igen, ligesom i Edens Have før syndefaldet: Esajas bog kapitel 11 vers 6: ”Kalv og ungløve skal græsse sammen”.

Løven - ingen særstilling for Gud

Gud har skabt løven ligesom han har skabt alle andre dyr. Den har ingen særstilling her. Guds forhold til løven er som til alle andre dyr. Men da den er meget stærk og frygtindgydende, bruges den som et symbol på styrke og farlighed.

Når Lewis i Narnia-bøgerne (der snart kommer i ny filmatiseret udgave) lader løven være det dyr, der er Jesus, er det sikkert fordi Jesus omtales som Løven af Judas stemme, som jeg lige har nævnt. Og vel også, fordi Jesus er netop både stærk, frygtindgydende og smuk – ligesom løven. Men det er ikke fordi løven skulle være et specielt helligt dyr.


Sprint Aagaard Korsholm

Skrevet af:
Sprint Aagaard Korsholm

Lagt på nettet 18.08.2005

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også