16.03.2010 12:00 Alder: 9 yrs
Sprint Aagaard Korsholm

Skrevet af:
Sprint Aagaard Korsholm

Mødes vi i Rom?

"Alle veje fører til Rom" siger man. Det skulle stamme fra den gang, Romerriget strakte sig over hele den kendte verden. Og i Romerriget anlagde man kun veje, der kunne bruges til at komme til eller fra Rom med. I dag anvender man udtrykket i symbolsk betydning: lige meget hvilken metode, du vælger, vil du nå til samme resultat!

Via Appia

Via Appia. Antikkens vigtigste vej til Rom.

Endnu en gang er det gamle ordsprog blevet luftet i folkekirken. Højtstående kirkeledere har sagt, at også muslimer og hinduer og... (fortsæt selv) kan blive frelst. Enten uden overhovedet at tro på Jesus. Eller i andre udgaver ved en tanke om, at man på dommens dag får valget - og så kan de jo også vælge Jesus!  

Og så er der dem, der mener, at alle i hele verden bliver frelst - og så kan det jo være helt underordnet, hvilken religion man bekender sig til.

De to veje

Disse tanker dukker op fra tid til anden. Og svaret er som altid: Troen på Jesus Kristus er vejen til frelse. Og at der på dommedag ikke bliver stillet spørgsmål eller givet flere muligheder - den dag afsløres det, hvor man stod, da man døde.

Urimeligt? Retfærdigt? Jeg synes ikke, jeg er klog nok til at bedømme verdens Skaber. Jeg tror, han gør alt, hvad der er muligt for at frelse os. Og det gør han blandt andet ved så tydeligt som muligt at fortælle os, at det er ikke alle veje, der fører til Himlen: 

"Gå ind ad den snævre port; for vid er den port, og bred er den vej, der fører til fortabelsen, og der er mange, der går ind ad den. Hvor snæver er ikke den port, og hvor trang er ikke den vej, der fører til livet, og der er få, som finder den!" (Matthæusevangeliet 7,13-14) 

Hvis man siger, at kristendommen mener, at alle bliver frelst - så gør man sig klogere end Jesus, så vidt jeg kan se. 

Vejen

Jesus sagde: "Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig" (Johannesevangeliet 14,6). Jesus er vejen - den eneste vej - til frelse. Man kan naturligvis drømme om en sidste chance for alle på dommedag - men det er svært at gøre, når alle de steder i Bibelen, der taler om dommedag, overhovedet ikke nævner det - tværtimod.

Gratis vej

Det absolut enormt positive i alt dette er, at der er en vej! Det er muligt at blive frelst! Vi diskuterer nogle gange, som om det var en selvfølgelig menneskerettighed at blive frelst. Det er desværre siden syndefaldet en menneskeskæbne at gå fortabt. Så hvor er det vidunderligt, at Jesus har skabt en vej, der fører til frelsen! Og det er det budskab, vi skal glæde os over og sprede til andre: Én vej fører til frelsen! Den hedder Jesus! Og i modsætning til romersk vejskat er denne vej helt gratis!


Sprint Aagaard Korsholm

Skrevet af:
Sprint Aagaard Korsholm

Lagt på nettet 16.03.2010

comments powered by Disqus

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym.

Når samtalerummet er åbent ser du denne fane i bunden af siden:

Læs også