29.03.2005 12:00 Alder: 13 yrs
Sprint Aagaard Korsholm

Skrevet af:
Sprint Aagaard Korsholm

En tom grav er ikke nok

Det var slet ikke den tomme grav, der overbeviste disciplene. Til at begynde med var de fleste af dem dybt skeptiske og tog ikke den tomme grav for et bevis på, at Jesus var stået op fra de døde. Det var ikke den tomme grav, der gav dem troen - det gjorde mødet med den levende Jesus! Jesus måtte vise sig adskillige gange for dem og vise dem sine sår, og spise mad, så de kunne se, han ikke var et spøgelse. Og alt dette gav dem efterhånden troen på at han virkelig var opstået fra de døde!

Gravhaven 100

Fra gravhaven i Jerusalem

Tidsrejsende

Jeg læste engang en tegneserie, hvor hovedhandlingen var, at nogle tidsrejsende røvede Jesu døde legeme. Og derfor var graven tom Påskemorgen. Og fordi de røvede liget, opstod kristendommen - og ændrede for resten hele historien, så de tidsrejsende selv fik en helt anden historie!

Tom grav

Nu er det naturligvis bare en tegneserie. Men mange har op igennem tiden leget med tanken: "Mon ikke bare Jesu lig blev fjernet?". Jøderne selv prøvede med det samme at sprede dette rygte, kan vi læse i Bibelen. Og det burde vel ryste enhver kristen helt inderst inde: tænk nu, hvis det bare var nogen, der fjernede liget! Så er hele kristendommen jo falsk!

Levende Jesus

Så er det godt at læse videre i Bibelens beretninger. Så ser man nemlig, at det slet ikke var den tomme grav, der overbeviste disciplene. Til at begynde med var de fleste af dem dybt skeptiske og tog ikke den tomme grav for et bevis på, at Jesus var stået op fra de døde. Det var ikke den tomme grav, der gav dem troen - det gjorde mødet med den levende Jesus! Jesus måtte vise sig adskillige gange for dem og vise dem sine sår, og spise mad, så de kunne se, han ikke var et spøgelse. Og alt dette gav dem efterhånden troen på at han virkelig var opstået fra de døde!

Historien ændres

Tegneseriens fantasifulde tidsrejse er ikke virkelighed. Men én ting har forfatteren ret i: Jesu opstandelse ændrede historien! Det ændrede historien i politisk forstand - først i Vesteuropa og senere i resten af verden.

Men Jesu opstandelse ændrede historien i en langt dybere betydning. Verdens historie begyndte med skabelsen og gik hurtigt over i syndefaldet. Efter syndefaldet blev meget at det skabte forandret. Nu skulle livet leves under nye spilleregler: sygdom og død og ondskab var kommet ind. Livet blev en kamp for at overleve. Og livet blev en kamp for at kunne tro på Gud - før syndefaldet havde det været en selvfølgelighed. Og værst af alt: mennesket var i sig selv fortabt:: udstyret med en vilje, der ikke ville Gud.

Alt dette begynder at ændre sig, da Jesus dør og opstår igen!

En ny verden på vej

Endnu ser vi kun nogle af konsekvenserne. Men en dag kommer Jesus igen med en helt ny verden, hvor alt bliver genoprettet for dem, der lever sammen med ham. Man kan forestille sig denne verden som en gigantisk komet, der i dette øjeblik suser imod os. Vi véd ikke, hvornår den når os - men den er på vej. Derfor er det så vigtigt at have forbindelse med Jesus - også for dig.

Påskelilje-hilsen


Sprint Aagaard Korsholm

Skrevet af:
Sprint Aagaard Korsholm

comments powered by Disqus

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym.

Når samtalerummet er åbent ser du denne fane i bunden af siden:

Læs også