17.12.2009 12:00 Alder: 15 yrs
Kategori: udv-advent

Var Johannes Døber lig med Elias?

I Matt. 11,14 står der om Johannes Døberen: Og om I vil tage imod det: Han er Elias, som skulle komme. Jeg har læst de omkring liggende vers uden at forstå, hvad der menes. Nogle mener, at ordene er argument for reinkarnationstanken. Det er jeg uenig i. I bogen "Dansk bibelværk for menigheden - Matthæus evangeliet" står der "Elias" i anførselstegn. Det er også det jeg tænker der må menes, at Johannes Døberen fortsætter Elias´ arbejde, så at sige, men ikke ér Elias.. Jeg vil høre om I kan sætte nogle flere, eller andre, forklarende ord på.

Svar:

Teksten du citerer fra Matt. 11,14 betyder, at Johannes er den "Elias" som ifølge Malakis-profetien. (Malakias 3,22-24) skulle være den umiddelbare forløber for Messias. Derfor begyndte opfyldelsen af de gammeltestamentlige profetier med Johannes Døber og det betød, at himmerigets oprettelse stod umiddelbart for døren akkurat som Jesus begyndte at forkynde det.

Den almindelige jødiske forestilling om denne "Elias" var, at Elias skulle komme ned fra Himmelen i egen høje person - og ikke i skikkelse af Johannes Døber. Derfor sagde Jesus: "Og om I ville tage imod ham" altså, som den han var og som Jesus beskrev ham. Det er derfor Jesus med stor alvor formaner sine tilhørere i Matt 11,15 "Den der har ører skal høre"! For med denne "Elias" dvs. Johannes var en ny alvorsfyldt tidsalder indtrådt.

I det følgende afsnit beskriver Jesus, datidens jøder, som legende børn, som påstod, at Johannes Døber var besat og derfor tog helt fejl af Johannes. Derfor er der i mange synagoger efter sigende en stol, der er beregnet til Elias.

Læg mærke til "visdommen" i Matt 11,19 - det er den visdom som er åbenbaret derved, at Gud sendte først Johannes - forløberen - og dernæst Jesus - fuldenderen. At denne Guds visdom er blevet retfærdiggjort betyder, at den på trods af folkes blindhed er blevet godtgjort som guddommelig visdom og dermed vejen til frelse

venlig hilsen

Bent Tage Nielsen


Lagt på nettet 17.12.2009

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også