13.08.2020 15:39 Alder: 4 yrs
Kategori: jn-svar
Peter Nord Hansen

Skrevet af:
Peter Nord Hansen

Hvordan er man stille for Gud?

Jeg har en andagtsbog, hvor der ofte bliver nævnt, at man kan styrke sit fysiske, følsesmæssige og åndelige liv ved at være stille i Herrens nærvær. Men jeg undrer mig over, hvordan man er stille i hans nærvær. Er man bare stille, eller skal man også folde hænderne eller hvordan? Jeg er meget forvirret. Har ledt overalt på nettet, men ingen har skrevet om det.

Svar:

Tak for dit spørgsmål. Jeg synes dit spørgsmål er godt og naturligt: Hvordan man kan være stille i Herrens nærvær?

For mig er det først og fremmest et spørgsmål om at kombinere fysisk stilhed med at lytte til ord fra Bibelen på en eller anden måde.

Det kan man gøre ved selv at læse i Bibelen og derefter være stille og åben i sine tanker og i sit sind for det, Gud vil sige til mig gennem det, jeg læser. Eller man kan lytte til andre, der læser fra Bibelen eller på anden måde gengiver noget fra det bibelske budskab gennem en prædiken eller en sang eller lignende.

Det er altså første del af mit svar: Prøv at kombinere fysisk stilhed med bibelord.

Den anden del af mit svar skal handle om det fysiske. Du spørger om man skal folde hænderne.

Det kan være en god idé for nogle at folde hænderne, når man gerne vil være stille i Guds nærvær. Men der kan også være andre måder, hvorpå man med fysiske tiltag kan fremme en stilhed, hvor man kan være sammen med Gud.

Nogle knæler, andre står. Nogle løfter hænderne, andre bøjer hovedet. Nogle har et særligt sted i deres hjem, hvor de tænder et lys, når de vil være stille i Herrens nærvær og beder og læser i Bibelen.

Andre finder stilheden et sted i naturen. Endnu andre oplever, at Gud er nær midt i larmen, når de kører på cyklen og sender en bøn eller tak til Gud.

Der er altså ikke kun én bestemt måde at være stille i Herrens nærvær på.

Jeg tror, det kan være en god idé at prøve lidt forskelligt for at finde en fysisk ramme, hvor du bedst muligt kan blive stille og lytte til, hvad Gud vil sige til dig. Men husk altid at kombinere den fysiske stilhed med Bibelens ord på en eller anden måde.

Kærlig hilsen

Peter


Peter Nord Hansen

Skrevet af:
Peter Nord Hansen

Lagt på nettet 13.08.2020

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også