13.03.2002 12:00 Alder: 22 yrs
Kategori: Menneskelivet
Vibeke Sode Hjorth

Skrevet af:
Vibeke Sode Hjorth

Hvad siger Bibelen om racisme?

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad biblen siger om racisme. Altså forholdet mellem sorte og hvide. Jeg er interesseret i bibelsteder og jeg kan ikke selv finde dem. Kan I hjælpe mig?

Svar:

Tak for dit interessante spørgsmål. Det har ikke været muligt for mig at finde bibelsteder, der taler direkte om forholdet mellem sorte og hvide og racisme i den forbindelse. Et eneste sted i Bibelen nævnes direkte en sort person, som omtales meget positivt: "Jeg er sort, men yndig, Jerusalems døtre, som Kedars telte, som Salomos teltduge. Se ikke sådan på mig, fordi jeg er sort, solen har brændt mig." (Højsangen kap 1 vers 5-6). Kvinden, som taler her, er kong Salomos hustru. Ud over dette sted beskrives ingen personer i Bibelen som sorte.

Vi møder alligevel nogle afrikanere. De benævnes konsekvent "nubiere" og kommer fra Nubien, der ligger i grænseområdet mellem det nuværende Sudan og Etiopien. De nævnes flere gange blandt Israels fjender, (som så mange andre folk gør det!). Men der er en i den forbindelse bemærkelsesværdig sætning i Amos’ bog kap 9 vers 7: "Er I ikke for mig, israelitter, ligesom nubierne? siger Herren." Og der fortsættes i sammenhængen med at beskrive, hvordan Israels Gud er historiens herre, der har en finger med i spillet for alle folkeslag. Det siger Gud til nogle israelitter, der havde udviklet en tro på, at Israels Gud kun ville beskæftige sig med dem og ubetinget var på deres side imod andre folkeslag. Den forestilling gør Gud op med! Han gør dem opmærksom på, at han faktisk er Gud for hele jorden og elsker alle mennesker, som det siges helt tydeligt i Ny Testamente.

I Ny Testamente finder vi i øvrigt en tydelig beskrivelse af, at intet folk kan fremhæve sig på andres bekostning, som en racistisk tankegang gør det: "Det er Gud, der giver alle liv og ånde og alle ting; og af ét menneske har han skabt alle folk og ladet dem bosætte sig overalt på jorden og fastsat bestemte tider og grænser for, hvor de skal bo – for at de skulle søge Gud." (Apostlenes Gerninger kap 17 vers 25-27.) Det kan vel ikke siges mere tydeligt, at i Guds øjne har alle mennesker lige stor værdi, fordi det er ham, der har skabt os! Og de forskellige folkeslag, vi tilhører, skal ikke ses som en forskel i værdi, men som en mulighed for at vi skal lære Gud at kende!

Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. ellers er du velkommen til at vende tilbage.


Vibeke Sode Hjorth

Skrevet af:
Vibeke Sode Hjorth

Lagt på nettet 13.03.2002

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også