07.05.2003 12:00 Alder: 21 yrs
Kategori: Bibelen, Menneskelivet
Vibeke Sode Hjorth

Skrevet af:
Vibeke Sode Hjorth

Hvad siger bibelen om misundelse?

Hvad siger bibelen om misundelse? Jeg syntes det er tit noget jeg ser i blandt kristne, og da jeg er ny i troen ved jeg ikke så meget om det. Så for at jeg ikke skal komme til at sige noget forkert, vil jeg håbe i vil kunne give mig et svar.

Svar:

Tillykke med dit nye liv i troen! Skønt at "møde" mennesker, der begynder at leve deres liv sammen med Jesus og spørger efter vejledning.

Dit spørgsmål er rystende aktuelt - det er også noget, jeg tit ser blandt kristne - og mærker hos mig selv ...

Bibelens vejledning i det spørgsmål er faktisk ganske klar; jeg vil citere lidt forskellige bibelvers:

Ordsprogenes Bog 14,30: "Besindighed er liv for legemet, misundelse er edder i knoglerne." Som en almen-menneskelig erfaring beskrives her, hvordan misundelse er som gift (edder) for knoglerne, som er et billede på det inderste i mennesket.

Markus-evangeliet 7,20-22: Jesus sagde: "Det er det, som kommer ud af et menneske, der gør et menneske urent. For indefra, fra menneskenes hjerte, kommer de onde tanker, utugt, tyveri, mord, ægteskabsbrud, griskhed, ondskab, svig, umådehold, misundelse, bespottelse, hovmod, tåbelighed." Jesus sagde dette i et opgør med nogle, der mente, at blot man overholdt en masse ydre regler for renselse osv, var man også ren for Gud. Jesus gør her klart, at misundelse er en synd, der gør mennesket urent (dvs. ude af stand til at have fællesskab med) over for Gud.

Romerbrevet 13,13: "Lad os leve sømmeligt, som det hører dagen til, ikke i svir og druk, ikke løsagtigt og udsvævende, ikke i kiv og misundelse, ...". Paulus gør her opmærksom på, at misundelse er lige så slemt som drukkenskab!

2. Korintherbrev 12,20: "Jeg er nemlig bange for, at jeg ikke skal finde jer sådan, som jeg ønsker, når jeg kommer, og I heller ikke mig sådan, som I ønsker. Jeg frygter, at der vil være strid, misundelse, vrede, egoisme, bagtalelse, sladder, indbildskhed og forvirring."

Jakobs Brev 3,16: "For hvor der er misundelse og selvhævdelse, dér hersker der uorden og alt muligt ondt." De to sidste bibelvers beskriver meget godt, hvad der sker, når der vokser misundelse frem blandt kristne: Menigheden bliver hæmmet og måske endda ødelagt af det. For det skaber utryghed og bagtalelse, som er noget af det mest ødelæggende for et fællesskab.

Hvis du kan finde en bibelordbog, kan du slå op under ordet "misundelse" og finde en del flere bibelvers, end dem jeg her har skrevet. De siger alle helt klart, at misundelse er en slem synd. Et enkelt sted sættes den endda på linie med afgudsdyrkelse. Så til dit spørgsmål kan jeg kun svare: Misundelse bør ikke findes blandt kristne! Og det er en af de synder, vi bør tale meget mere konkret om, hvis vi skal sige det samme som Bibelen.

Endelig må jeg til sidst også sige, at kristne (desværre) ikke er syndfri mennesker ... Et kristent fællesskab består af syndere, der gør konkret synd, der i blandt også synden misundelse. Det, der adskiller os fra andre, er at vi har tilgivelse for vores synder OG at vi har Helligånden som hjælper, når vi vil kæmpe mod synden. Så lad os kæmpe også mod den synd, der hedder misundelse. Det kan vi både gøre ved at tale om den synd, men måske i højere grad ved at fokusere på vores egen og de andres ufatteligt høje værdi som skabt og elsket af Gud og frelst af Jesus til livsfællesskab med Gud. Hvis vi ser mere af det, bliver grobunden for misundelse måske mindre?

Det blev et langt svar - håber du kan bruge det til noget. Guds velsignelse over dit liv


Vibeke Sode Hjorth

Skrevet af:
Vibeke Sode Hjorth

Lagt på nettet 07.05.2003

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også