22.04.2006 12:00 Alder: 18 yrs
Jørgen Sejergaard

Skrevet af:
Jørgen Sejergaard

Har Gud skiftet mening i NT?

Forvirringen er total for mit vedkommende når det gælder GT og NT. Jeg har læst svaret til "Ændrer Gud sig fra GT til NT?" og kan altså ikke få det sat i sammenhæng. Jeg har diskuteret det med en studiekammerat, som mener at Herren siger, at straffen for ens synd skal være lige så stor som synden, mens Jesus siger, at hvis nogen er ond mod dig, så skal du vende den anden kind til. Hvordan hænger det hele sammen? For Jesus er vel Guds sendebud eller ham selv i mennskeskikkelse - eller hvad? Og så må Herren vel også være Jesus? Hvordan kan han så sige to forskellige ting. Har Gud skiftet mening undervejs?

Svar:

Moseloven skal holde lov og orden

Jeg ved ikke, hvilken tekst du tænker på, men det er rigtigt, at Moselovens bestemmelser om øje for øje og tand for tand (Anden Mosebog 21, 24) skal sørge for, at straffen ikke bliver større end forseelsen - selv om moderne læsere hører dem anderledes.

Man skal huske, at Moseloven er en straffelov for et retssamfund, altså en stat eller nation. Kriminalitet skal holdes nede, så nationen kan overleve.

Ikke straffelov, men morallov

Den etik, som Jesus lærer os, er ikke en statslov, men en morallov for en folkelig bevægelse, den kristne bevægelse. Og vi skal vise samme kærlighed, som Gud udviser. Som far så børn. I stedet for at straffe menneskene for deres onde gerninger, så vinder Gud sig sin kirke med sit eget blod (Apostlenes Gerninger 20,28), og Kristus dør for sine fjender (Romerbrevet 5, 6-10). Ligesom Gud har tilgivet os, skal vi tilgive andre (Kolossenserbrevet 3, 3).

En straffelov med ligevægt kan opretholde en retsstat, men kun den hjertelige tilgivelse kan vinde en fjende.

Jeg håber, at dette er fyldestgørende. Ellers må du spørge igen


Jørgen Sejergaard

Skrevet af:
Jørgen Sejergaard

Lagt på nettet 22.04.2006

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også