Hvorfor er der to skabelsesberetninger?
Svar:
Hvordan skal vi forholde os til to skabelsesberetninger?
Skabelsen – en del af frelseshistorien
Vi har ikke lov til at begrænse Bibelens autoritet til det direkte teologiske. Menneskets frelse har som baggrund både skabelsesberetningen og syndefaldsberetningen og beretningerne om de første slægter. Hele denne ældste historie, som er beskrevet i Bibelen, hører intimt sammen med det, de bibelske forfattere lærer om vor frelse - det vi kalder frelseshistorien, hvis betydning beskrives således i Romerbrevet kapitel 15 vers 4 ”Alt, hvad der tidligere er skrevet, er jo skrevet, for at vi skal lære af det, så vi med udholdenhed og den trøst Skrifterne giver, kan fastholde håbet.”
Det ”som tidligere er skrevet” er historie med et formål. Det er beretninger som er nedskrevet ikke kun fordi de er sket, men fordi de åbenbarer noget om Gud og hans gerninger dvs. Frelseshistorien!
Forskellige forklaringer
Hvis man opfatter det som om der er ”to” skabelsesberetninger kan det være fordi, man udelukker, at disse to kapitler beskriver virkelige historisk begivenheder.
Eller også er der fordi, man mener, at de to første kapitler i 1. Mosebog er beretninger om skabelsen hentet fra forskellige kilder, og derfor er blevet til to forskellige skabelsesberetninger.
Jeg tror ingen af disse forklaringer er rigtige. Jeg tror at spørgsmålet om de ”to” skabelsesberetninger har sin naturlige løsning, hvis man læser 1. Mosebog kapitel 1:1 –2,3 som en indledning til hele 1. Mosebog og derefter læser de ti følgende afsnit i 1. Mosebog:
1… Himlens og jordens og menneskenes skabelseshistorie (2,4-4,26)
2… Adams slægtsbog (5,1-6,8)
3… Noas slægtshistorie (6,9-9,29)
4… Noas sønners slægter (10,1-11,9)
5… Sems slægt (11,10-26)
6… Teras slægt dvs. Abrahams historie (11,27-25,11)
7… Abrahams søn Ismaels slægt (25,12-18)
8… Abrahams søn Isaks slægtshistorie (25,19-35,29)
9… Esaus slægt ( 36,1-37,1)
10.. Jakobs slægtshistorie (37,2-50,26)
På den baggrund ser jeg de såkaldte ”to” skabelsesberetninger som en enhed, der ikke står i modsætning til hinanden, men viser en sammenhæng, der ikke blot virker troværdig, men som også er opbyggelig!
En Guddommelig skabende handling
Det er vigtigt at fastholde, at alt det skabte er kommet i stand ved en skabende handling af Gud. Hensigten er ikke at se dette ud fra et naturvidenskabeligt synspunkt. Skabelsesberetningen vil ikke være naturvidenskab og derfor giver det ikke nogen mening at betragte 1. Mosebog kapitel 1 og 2 som to forskellige skabelsesberetninger, der står i modsætning til hinanden!
Biblen har mange forskellige beretninger, som fortæller noget om skabelsen. Vi kan nævne Salme 104, som næsten er en kommentar til 1. Mosebog kapitel 1 og 2. Salme 33 vers6-9 skildrer skaberordets overvældende magt. Og lærerig er også Jobs Bog kapitel 38, som viser os Gud i hans skabende gerninger.
Bibelen giver os ved Guds Ånds vejledning både religiøse lærdomme og det rette syn på det som hører Guds rige til, ifølge Esajas Bog kapitel 48 vers18:
” Dette siger Herren, som løskøber dig,
Israels Hellige:
Jeg er Herren din Gud,
som lærer dig, hvad der gavner,
som fører dig ad vejen, du skal vandre.”
Lagt på nettet 21.06.2005
Samtalerum
I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"
Læs også
- Hvorfor stoppede Gud ikke Eva og Adam?
- Er Gud ikke kristen?
- Ønsker Gud i GT kun at frelse Israel?
- Var Gud uretfærdig overfor Farao?
- Hvorfor er Israel Guds folk?
- Hvordan skal Es. 7,14 oversættes?
- Hvem er "Guds folk"?
- Er Gud ikke dobbeltmoralsk?
- Har Darwin splittet kirken?
- Hvad er historien om "Det forjættede land"?