23.11.2019 16:44 Alder: 4 yrs

Skrevet af:
Stefan Vase

Kristentro ifølge Kim Larsen

For et år siden døde Kim Larsen, og det blev en anledning for mig til at forholde mig lidt mere til Kim Larsen, som faktisk lærte meget om, hvad kristentro egentlig er 

Foto: https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Joerundfp (original pic slightly cropped)

Da vi i september og oktober sidste år sagde farvel til Kim Larsen, gik vi alle sammen mere eller mindre i stå og reflekterede over, hvad vi havde mistet.

Jeg hørte et interview med Jens Andersen, som var gået i gang med at skrive den endelige Kim Larsen-biografi – en biografi, som desværre aldrig blev færdig.

En enkel tro

I interviewet fortalte Jens Andersen, at Kim Larsen som barn havde for vane at spørge alle, om de var kristne. Hvorfor ved jeg ikke.

Men det blev en anledning for mig til at undersøge, hvad Kim Larsen egentlig selv troede på. Et godt eksempel på det er sangen ‘Den lige vej’ fra ’Øst for Vesterled’ (2017):

”Når mit regnskab det ska’ gøres op / Så tror jeg nok Vorherre får en prop / For jeg har syndet så det stod i stænger / Men det vil jeg ikke længere.”

Så vidt syndserkendelsen. Men Larsen går videre end det:

”Så vis mig nåde og miskundhed.”

Kun ved Guds nåde og barmhjertighed kan Larsen synge følgende:

”Og jeg gik den lige vej / Op til himlen, op til dig.”

Det er barnetroen, der her kommer til udtryk. En barnetro, som følges op af en meget almindelig erkendelse:

”Men for det meste / Var det ligesom om / Det gik den anden vej.”

I bøger, i interviews og i sange har Kim Larsen givet udtryk for en meget enkel tro, en barnetro:

•                          En tro på, at Gud er en realitet.

•                          En tro på, at Gud vil os det bedste.

•                          En erkendelse af, at vi er syndere og har brug for tilgivelse.

•                          En tro på, at der er en forløsning - et liv, der slutter for at begynde igen.

 

Den lige vej

Det er ikke en dårlig tro eller en forkert tro, men en enkel tro. Og det er måske i virkeligheden det vigtigste, som den gamle hankat fokuserer på?

Det er spændende at diskutere dåb, nadver og Bibelens historicitet. Men det væsentligste er at holde fast i den enkle tro på Jesus som "den lige vej" og se, hvad vi opdager om Gud, os selv og vores næste gennem den.

Et godt sted at begynde er i Lukas’ tobindsværk: Lukasevangeliet og Apostlenes Gerninger i Bibelen.

Hør sangen


Skrevet af:
Stefan Vase

Lagt på nettet 23.11.2019

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også