14.12.2006 12:00 Alder: 12 yrs

Skrevet af:
Peter Guldager Dahl

Kan det betale sig at være kristen?

Jeg har altid anset mig selv som kristen, men med tiden er jeg blevet mere og mere i tvivl om, hvordan jeg skal tage Bibelen alvorligt!

Ud over at Trejde Mosebog 3 to steder kalder det, at en mand har samleje med en mand en vederstyggelighed, står der i Første Korintherbrev 6,9-10: "Ved I ikke, at uretfærdige ikke skal arve Guds rige? Far ikke vild! Hverken utugtige eller afgudsdyrkere eller ægteskabsbrydere eller mænd, der ligger i med mænd, eller tyve eller griske mennesker, ingen drukkenbolte, ingen spottere, ingen røvere skal arve Guds rige."

Er der grund til at være kristen hvis man er bøsse? Jeg får tydeligvis alligevel ikke del i Guds rige!


Svar:

Det korte svar på dit spørgsmål bliver et rungende klart: Ja! Bøsser har også grund til at være kristne. Kunne det ikke betale sig for homoseksuelle, så kunne det slet ikke betale sig for nogensomhelst. Eller for at sige det på en anden måde: Vi er alle lige meget i fedtefadet i forhold til Gud!

Det såkaldte "synderegister", som du citerer fra Første Korintherbrev 6 rammer så bredt, at det nok er en forsvindende lille del af menneskeheden, der kan sige sig helt fri fra at have gjort sig skyldig i én eller flere af de ting, Paulus nævner lige her. Og kan man tilfældigvis det, så har man alligevel ingen grund til at vide sig sikker. For der findes ikke det menneske, der ikke på en eller anden måde gør, tror eller tænker imod Guds vilje på et eller flere tidspunkter i livet. Derfor tror jeg faktisk, at der er mange mennesker, der stiller sig det samme spørgsmål: "Kan det betale sig for mig at være kristen, når jeg er, som jeg er?"

Nåden kender ingen forskel

Paulus siger det selv i Romerbrevet 3,22-24 med umisforståelig tydelighed: "Der er ingen forskel; for alle har syndet og har mistet herligheden fra Gud, og ufortjent gøres de retfærdige af hans nåde ved forløsningen i Kristus Jesus." Ingen af os bliver frelste - eller går glip af frelsen - på grund af vores handlinger, hvad vi tænker eller hvordan vi lever. Det er kun nåden, der tæller. Den nåde, at vi fuldstændig ufortjent bliver regnet retfærdige, hvis vi tror, at Jesus var Guds søn og betalte vores gæld med sit eget liv.

At tage Bibelens ord alvorligt

Men. Det er ikke et frikort til at være ligeglade med synden i vores liv. Når Bibelen taler imod druk, tyveri, utugt og homoseksualitet og meget andet, så kan vi ikke tillade os at sidde det overhørigt - ikke hvis vi virkelig ønsker at tage Bibelen alvorligt. Og det er her, det begynder at gøre ondt og vi sætter spørgsmålstegn ved, om det nu også kan betale sig. For at give afkald på en livsstil eller bekæmpe konkrete synder i sit liv er bestemt ikke nogen skovtur.

Om kamp mod synden - og hvorfor vi må tage kampen op - vil jeg henvise til følgende artikler:

Kan man blive fri for synd?
Hvad er helliggørelse?

Vi har også flere artikler og svar liggende på JesusNet.dk, der specifikt handler om det at være homoseksuel og kristen, som du kan finde under nøgleordet homeseksualitet.


Skrevet af:
Peter Guldager Dahl

Lagt på nettet 14.12.2006

comments powered by Disqus

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym.

Når samtalerummet er åbent ser du denne fane i bunden af siden:

Læs også