18.03.2013 12:00 Alder: 5 yrs

Skrevet af:
Peter Guldager Dahl

Hvad siger Bibelen om medicin?

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad Bibelen siger om at benytte sig af vestlig medicin som for eksempel antibiotika og andet medicin. Er der noget i Bibelen, der kan bakke op om brug af medicin?

Svar:

Selv om vi igennem Bibelen møder megen sygdom og syge mennesker, så nævnes der ikke meget om medicin. Det hænger muligvis sammen med, at de fleste af de syge, vi møder, primært nævnes fordi Jesus helbreder dem.

Og så gør det sig selvfølgelig også gældende at moderne begreber om medicin var ukendte. Antibiotika, penicillin og den slags kendte man ikke, og derfor taler Bibelen naturligvis heller ikke om det.

Man havde dog midler mod sygdom. Nogle af de midler, man ofte tyede til, var olivenolie og vin. Og disse hjælpemidler mod sår og sygdomme problematiseres ikke:

Da Jesus fortæller lignelsen om den barmhjertige samaritaner lader han samaritaneren "hælde olie og vin i hans sår og forbandt ham" (Luk 10,34); senere opfordrer Paulus Timotheus til at tage "lidt vin for din mave, og fordi du så tit er syg." (Første Timotheusbrev 5,23).

Vi ved også, at apostlen Lukas var læge (Kolossenserne 4,14). Selv om vi ikke hører om hans lægegerning, så problematiseres den ikke, og der er heller ingen antydning af, at han holdt op med at praktisere efter sin omvendelse.

I Det Gamle Testamente kan vi i Ezekiels Bog 47,12 læse om træer, plantet ved det nye tempel i Jeruslame, hvis "frugter tjener til føde, og deres blade til lægedom". Dette er skrevet i en kontekst, hvor det kun kan opfattes som entydigt positivt. Samtidig er det nok det tætteste, vi kommer, på en beskrivelse af egentlig medicin i Bibelen.

Derfor kan vi frimodigt konkludere, at der ikke er noget i Bibelen, der giver os grund til at afvise medicinsk behandling med for eksempel antibiotika eller andre former for vestlig medicin.


Skrevet af:
Peter Guldager Dahl

comments powered by Disqus

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym.

Når samtalerummet er åbent ser du denne fane i bunden af siden:

Læs også