15.09.2011 12:00 Alder: 13 yrs
Asbjørn Asmussen

Skrevet af:
Asbjørn Asmussen

Bliver jeg utroværdig hvis jeg er ærlig?

Jeg er i den heldige situation, at jeg har fået fortalt mine studiekammerater om min tro, og det bliver accepteret. Det har betydet at mange ser mig som "den kristne" uden det dog er noget negativt. Jeg har blot det problem, at jeg for et par år siden, havde sex med min daværende kæreste. Jeg har bedt om tilgivelse, og tror naturligvis på, at Gud vil tilgive mig det. Dilemmaet opstår så, når mine venner spørger ind til "Hvordan kan du da lade være" og "føler du dig ikke fristet". Indtil nu har svaret at jeg selvfølgelig har været fristet, men ikke har gjort det - hvilket er løgn. Jeg frygter, at jeg vil miste min troværdighed. Men de ser mig som et forbillede for kristne, og hvis jeg fortæller, at jeg har været i seng med min kæreste, frygter jeg, at det jeg fremover fortæller om min tro, og om kristendom generelt vil virke lidt hult. Hvis jeg fortæller dem det, vil de formentlig ikke lytte, og lægge kristendommen på hylden igen. Hvis jeg ikke fortæller dem om det, synes jeg også det er forkert. Hvad er vigtigst? At jeg er ærlig eller at jeg forsøger at hjælpe dem på vej mod troen?

Svar:

Det er godt at høre, at du er åben om din tro og at det også bliver respekteret blandt dine kammerater.

Du skriver, at du er bange for at miste din troværdighed som kristen, hvis det kommer frem, at du har haft sex før du blev gift. Og du spørger om det er vigtigst, at du er ærlig eller at du som et godt forbillede hjælper andre på vej til tro.

Det korte svar er, at begge dele er lige vigtige og at det ene ikke udelukker det andet. Jeg uddyber lidt:

For det første, er det vigtigt at holde fast i, at når du indrømmer og bekender din synd for Gud, så lover han at tilgive dine fejl helt og fuldt. Og det betyder at så er din synd ude af verden. Uanset hvad det er.

For det andet, så handler vores kristne vidnesbyrd ikke om, at vi er fejlfrie eller har en renere samvittighed end andre. For det passer vist ikke. Vores vidnesbyrd handler om, at vi har mødt ham som på een gang udpeger og dømmer vores synd og samtidig rækker os tilgivelsen for det forkerte vi har gjort.

Du hjælper ingen på vej mod troen på denne tilgivelse ved at fremstille dig selv som bedre end du er - eller ved at bilde nogen ind, at du har mindre brug for tilgivelse end andre. Vi kristne er syndere som alle andre, ja jeg vil endda sige, at vi er endnu større syndere end andre fordi vi har en højere moralsk standard. Vi har aksepteret Gud, som vores herre og dermed også underlagt os hans bud og vilje for vores liv - og alligevel overtræder vi hans bud.

Jeg tror du er det bedste vidnesbyrd ved at være ærlig og ved at indrømme, at du selv har mindst lige så meget brug for Guds tilgivelse som dine kammerater har det. På den måde vil dine kammerater bedre forstå hvad kristendom grundlæggende handler om: ikke om at være et bedre menneske, men om at være en tilgivet synder. Og på den måde er du langt mere troværdig.

For det tredje, så er det lige så vigtig en del af kristen etik, at vi taler sandt som at vi ærer ægteskabet. Så næste gang du bliver spurgt om det med sex før ægteskabet, så vær ærlig og indrøm at du ikke er en helgen, men også at du ved, at det er forkert og har bedt om tilgivelse for det. Og at du ved at Gud tilgiver en ærlig synder.

Gud velsigne dig til at være et godt og troværdigt vidne for dine venner.


Asbjørn Asmussen

Skrevet af:
Asbjørn Asmussen

Lagt på nettet 15.09.2011

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også