11.05.2005 12:00 Alder: 19 yrs
Forfatterprofil

Er jeg i Guds øjne blevet gift?

Hvad ligger der i ordene: skal blive ét kød? Betyder det at man faktisk er ét kød med dén man først har været i seng med? Altså at man fakisk i Guds øjne er "gift" med dén person? Jeg har været en frafalden i en årrække, men for ca 2 år siden blev jeg frelst påny. Jeg levede i de år ikke efter Guds ord og var bl.a. i seng med flere forskellige, og det er også sket efter, jeg er blevet frelst igen. Jeg har virkelig fortrudt inderligt, og har gang på gang bedt om tilgivelse,for jeg ønsker virkelig at gøre Guds vilje. Jeg har flere gange tænkt på om jeg nu så er blevet ét kød med alle dem. Når jeg møder den rigtige og bliver gift vil jeg jo gerne kunne blive ét kød med denne! Men hvis jeg i Guds øjne allerede er "gift" ved at være et kød med alle dem, så er jeg jo på en måde blevet skilt fra dem og kan jo så ikke blive gift rigtigt!? Eller hvordan forholder det sig?

Svar:

Længsel efter Guds vilje

Du har fat i det helt rigtige, nemlig ønsket om at leve efter Guds vilje. Det er ikke noget, vi har i os selv, det er Gud selv, der skaber denne længsel i os. Gud giver os også tillid til, at hans ordninger og vejledning er til vores bedste, selv når det ikke lige harmonerer med det, vi oplever som almindelig norm i samfundet. Det er noget, vi meget konkret oplever i forhold til seksualiteten, og det er også det, der sætter dig i den situation, du beskriver.

Definition på et ægteskab

Du har ikke i bibelsk forstand været gift, fordi du har været i seng med en mand. Der skal mere til, før I kan kaldes rette ægtefolk. Da skal man offentligt have bundet sig til hinanden, og det skal være en ordning, der er anerkendt af det officielle samfund. Der er ikke i Bibelen nogle klare retningeslinier for, hvordan et ægteskab skal indgåes, og forskellige samfund har til forskellige tider haft ritualer og almen gyldige normer, der skulle overholdes, for indgåelse af et ægteskab. Så det er ikke sådan at seksuelt samvær pr. automatik må opfattes som et ægteskab.

se evt. i dette svar: Hvornår er man gift?

Brud med Guds ordning

Samtidig har du ret i, at det at blive ét kød i Bibelsk forstand handler om det seksuelle samliv, og at det skal udfolde sig inden for rammen af ægteskabets troskab og velsignelse. Derfor har du med det liv, du beskriver, forbrudt dig mod denne ordning. Det er et problem, og Bibelen kalder det utugt?

Jeg forstår dig sådan, at du fortryder og angrer dine handlinger, og erkender at du har brug for Guds tilgivelse og oprejsning. Du kan ikke lade gjort være ugjort, og du må leve videre med de konsekvenser og eventuelle sår og skrammer. Men Jesus kan tilgive dig, og han vil ikke mere minde dig om dine fejltrin og svigt. Han skyller det ud i det store "glemslens hav". Hvad tilgivelsen angår, vil jeg desuden henvise til denne artikel fra vores svar-arkiv.

Er vi tilgivet vores seksuelle fejltrin?

Tilgivelse og frihed

Engang slæbte nogle farisæere og skriftkloge en kvinde hen til Jesus, som de havde grebet i ægteskabsbrud. De havde loven på deres side, og ville have Jesus til at bekræfte, at de kunne stene hende. Jesu svar til dem lyder klart, at den af dem som er ren kan kaste den første sten. Det betyder, at de alle måtte gå derfra, der var ingen der kunne kaste en eneste sten, der var ingen, der havde lov til at fordømme hende, og til kvinden siger han: "Kvinde, hvor blev de af? Var der ingen, der fordømte dig? Hun svarede: »Nej, Herre, ingen.« Så sagde Jesus: »Heller ikke jeg fordømmer dig. Gå, og synd fra nu af ikke mere.« Johannesevangeliet kapitel 8 vers 10-11. Jesus sætter kvinden fri og siger, gå og synd ikke mere. Han undsiger ikke, at der var tale om synd, men han sætter hende fri fra fordømmelse og fri til at gå ( til at leve) med de ord, at hun skal vende synden ryggen.

Tag disse ord til dig, og tak Gud for, at han holder fast i os, trods vore svigt og fald.

Gud velsigne dig


Forfatterprofil

Lagt på nettet 11.05.2005

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også