06.02.2001 12:00 Alder: 23 yrs
Kategori: Kristenlivet, Troen
Vibeke Sode Hjorth

Skrevet af:
Vibeke Sode Hjorth

Skal jeg døbes igen?

Jeg er lidt i tvivl om spørgsmålet om voksendåb. Alle mine venner i frikirken er voksendøbt, og jeg kan se, at de lever Gud nærmere og har fået større "sejr" over synd i deres liv herefter. Hvordan finder jeg ud af om det er Guds vilje, at jeg også skal døbes selvom jeg er barnedøbt? Det kan vel aldrig skade??

Svar:

Det er ikke let at give et kort svar på dit spørgsmål, men jeg skal forsøge. For at svare bedst muligt, vil jeg kort prøve at forklare forskellen på voksendåb og barnedåb.

Voksendåb - en bekendelseshandling

Voksendåb bliver i frikirkerne oftest kaldt "troendes dåb". Det hænger sammen med deres forståelse af, hvad der sker i dåben. De troendes dåb (voksendåb) er nemlig først og fremmest en bekendelseshandling, hvor den, der bliver døbt dermed bekender, at vedkommende tror på Jesus og vil leve som kristen. Desuden har de fleste frikirker det sådan, at man bliver medlem af deres kirke ved at blive døbt med de troendes dåb. (Her skal det også bemærkes, at den, der bliver døbt i en frikirke automatisk melder sig ud af folkekirken! Man kan ikke være medlem af både folkekirken og en frikirke.)

Jeg er lidt usikker på, hvad du mener med, at dine venner "lever Gud nærmere og har fået større sejr over deres synd" efter at de er blevet døbt. Men som jeg forstår det, synes du, at der er sket en mærkbar ændring for dem, efter at de er blevet døbt, og jeg fornemmer, at du spørger efter, om det er noget, de får i dåben. Hvis det er det, du spørger efter, tror jeg at jeg kan sige, at det er det ikke. Men snarere tænker jeg, at det de har oplevet er en regulær omvendelse, hvor de er kommet til tro på og liv med Jesus, hvad de ikke var før - det medfører en ændring! Men denne ændring, kan du og jeg jo også opnå uden at blive døbt med de troendes dåb. For alt, hvad der skal til for at leve med Gud og opleve nærhed med Gud og sejr over synden har vi allerede, vi som er barnedøbt.

Guds nærvær

Måske trænger vi bare til at se det igen - blive omvendt, eller hvilket ord vi nu bruger om det.

For nu at svare på dit spørgsmål, så tror jeg ikke, det er Guds vilje, at du skal døbes med de troendes dåb, men du kan måske have brug for at opleve Guds nærhed stærkt igen, og det vil han gerne give dig. Som en hjælp til at se det du allerede har, kan du måske tage din dåbsattest frem og se det sort på hvidt, at der tog Gud imod dig - før du kunne så meget som selv at bevæge dig frem til ham! Der på den bestemte dato fik du allerede alt, hvad Gud har at give dig - nu må du bare tage imod gaven, pakke den op og bruge den.

Til overvejelse

Om det kan skade at blive døbt med troendes dåb - det vil jeg ikke kunne sige uden at snakke med dig. Men alligevel vil jeg bede dig om at tænke over, hvad der vil ske, hvis du blev døbt med troendes dåb og så om to år igen kom ind i en tørkeperiode, hvor du syntes, at dem, der lige var blevet døbt havde et meget tættere forhold til Gud - skulle du så døbes igen for igen at få den samme oplevelse eller hvad?

Du har allerede alt

Jeg håber, du forstår, at det ikke er for at gøre grin med dine venner i frikirkerne på nogen måde, men jeg ville så gerne have dig til at se, at du allerede har alt, hvad Gud gerne vil give dig - du trænger måske bare til at få øjnene op for det?

Hvis du har lyst til at læse mere, udkom der sidste år en lille bog om emnet: Leif Andersen: Hvad Bibelen faktisk siger om barnedåben, Lohses Forlag 2000, 29,95 kr. Det er en fin lille bog om hvad dåb egentlig er for noget, og hvad Gud giver os i dåben.


Vibeke Sode Hjorth

Skrevet af:
Vibeke Sode Hjorth

Lagt på nettet 06.02.2001

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også