26.08.2004 12:00 Alder: 20 yrs
Forfatterprofil

Hvad er engles egenskaber?

Jeg har hørt at engelen Michael gør, at det regner og at det kun er ham der ved hvornår det vil regne. Hvordan kan det så være at meterologerne ved lige præcist hvornår det kommer til at regne. Jeg har læst, at når Gud siger BLIV så bliver noget skabt. Hvis vi nu tager regnen, så regner det jo ikke når Gud siger det, men pågrund af nogle bestemte klimaforhold og temperaturforandringer m.m.

Svar:

Engle - dér, hvor det sker

Ordet engel betyder ”sendebud”! Englene er med ved alle grundlæggende og vigtige begivenheder i Guds rige, og vi har mange eksempler fra Bibelhistorien! F.eks. Lovgivningen på Sinai. Det var englen Gabriel, der forkyndte Jesu undfangelse og fødsel.

Englene var vidner til Jesu opstandelse og skal også spille en stor rolle ved Jesu genkomst. I 2. Thessalonikerbrev kapitel 1 vers 7-8 skriver Paulus om tiden da ”Herren Jesus, fulgt af sine mægtige engle, åbenbares fra himlen med flammende ild og bringer straf over dem, der ikke kender Gud og ikke er lydige mod evangeliet om vor Herre Jesus.”

I Lukaseevangeliet kapitel 15, læser vi, at englene glæder sig over hver synder, der omvender sig

Engle lovpriser og beskytter

Englene er skabt af Gud til at lovprise ham, f. eks. da Jesus blev født og til at våge over mennesker – f.eks. da Gud sendte sin engel for at våge over Hagar. (Det kan man læse om i 1. Mosebog kapitel 16) Herrens engel gav sig til kende som Hagars og Ismaels beskytter så Hagar til sidst kaldte Herren, som havde talt til hende: »Du er Gud, der ser«. For hun tænkte: »Har jeg virkelig på dette sted set ham, der ser mig?« Et af Guds skønneste navne er derfor ”..ham, der ser mig”!

Englene nævnes mere end to hundrede gange i Bibelen.

Der er mange af dem og de har forskellige tjenester. Nogle af dem er skytsengle for mennesker og for nationer.

Englen - Michael

Fra gammel tid er Michael (hans navn betyder ”Hvem er som Gud?”) blevet betragtet som en vældig englefyrste og som Israels særlige skytsengel på grund af det, som står skrevet i Daniels bog (kapitel 10 vers 13 og kapitel 10 vers 20 og kapitel 12 vers 1) – I det Nye Testamente er englen Michael nævnt i Juda's brev vers 9 og i Johannes Åbenbaringen kapitel 12 vers 7.

Tanken om, at Michael på en særlig måde er ansvarlig for regnen, stammer nok fra muslimsk eller jødisk/kristen folketro, men tanken findes hverken i Bibelen eller i Koranen. Michael er kun nævnt en enkelt gang i Koranen (som Mikal i Sura 2)


Forfatterprofil

Lagt på nettet 26.08.2004

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også