Da Jesus sagde ja
Når vore dages konfirmation overhovedet giver mening er det kun fordi Jesus først var igennem sin egen konfirmation
Konfirmationen er en fest, som for langt de fleste unge stadig begynder i kirken. En fest som handler om at sige ja. Og det er et dobbelt ja - et ja fra Gud og et ja fra konfirmanden.
Men det er et ja, som har sit eget dramatiske forspil - et forudsætning som står i stærk kontrast til vore dages romantiske konfirmationsfester.
Da Jesus sagde ja
For at vi i dag kan fejre konfirmation måtte Jesus selv igennem sin egen konfirmation. Og her tænker jeg ikke på Bar Mitzvah, som alle jødiske drenge fejrer som 13 årige. Jeg tænker på det ja, som Jesus sagde til at lide og dø for hver eneste fremtidige konfirmand.
Hvor nutidens kirkelige konfirmation er et ja og en bekræftelse af tilgivelsens og kærlighedens gave fra Gud, så var Jesu konfirmation et ja til fornedrelse og lidelse. Hvor den typiske danske konfirmand bliver fejret og ophøjet som en anden prins eller prinsesse, blev Jesus ydmyget og hånet som en taber og en forbryder. Og det vel at mærke frivilligt.
til fornedrelsen
Den dom og død, som Jesus frivilligt tog på sig, var hans konfirmation, hans ja til at bære den skyld og straf, som alle vi mennesker - både dengang og i dag - har gjort sig fortjent til.
Kristendom handler om at sige ja tak. Og i konfirmationen siger vi ja tak til ham som først gav sit ja tak til os. For Jesus betød det den dybeste fornedrelse, for os betyder det ophøjelse og frelse.
Lagt på nettet 27.04.2016
Samtalerum
I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym.
Læs også
- Hvordan er forholdet mellem Jesus, Gud og Helligånden?
- Hvad er forskellen på IM og grundtvigianere?
- Hvad er forskellen på luthersk og katolsk tro?
- Den store forsoning
- Citron og religion
- Kirken, dig og diakoni
- Gådt Nydår med poletik
- Hvorfor så mange forskellige kristne kirker?
- Er Jesus en myte?
- Nadveren