03.05.2010 12:00 Alder: 14 yrs
Sprint Aagaard Korsholm

Skrevet af:
Sprint Aagaard Korsholm

Er Jesus både taber og vinder?

Hvad er ideen med at fremstille Jesus på forskellige måder? Altså f. eks. den lidende Jesus, der blev korsfæstet og Jesus som sejrherre over synd og død og som er mægtig og uovervindelig?

Svar:

Op igennem kirkehistorien har man afbildet Jesus på forskellige måder. De første mange hundrede år var man ikke glad for at afbilde ham på korset - nok fordi man stadig kunne huske korsfæstelsen som en henrettelsesform, man havde brugt og forbandt den med så meget modbydeligt.

De første fremstillinger af Kristus på korset er faktisk med Kristus som en sejrrig konge med krone og det hele! Først senere begynder man at afbilde ham som den lidende med tornekrone, smerter og blodige sår.

Det har virkelig taget kirken mange hundrede år at turde se det i øjnene: den almægtige Gud valgte at lade sig torturere og dø en forfærdelig og ydmygende død! Den slags billeder begyndte man først at male for under 1000 år siden.

Kirkekunsten afspejler den spænding, der er i Bibelen:

Jesus er den kærlige, der vælger at betale vores regning ved at dø i stedet for os! Det ser ynkeligt og ikke særlig stærkt ud - men er i virkeligheden den største magtdemonstration i verden: kærlighedens magt!

OG: samtidig er Jesus Herren: han har al magt i himlen og på jorden, og en dag skal han holde dom over hele verden og besejre Satan totalt og skabe en helt ny og vidunderlig verden!

Det er spændingen: Jesus er både den lidende tjener og den sejrende super-konge på én gang! Og dette kan næppe rummes i ét billede, så derfor har nogle billeder/skulpturer fokus på det lidende og andre på den sejrende.


Sprint Aagaard Korsholm

Skrevet af:
Sprint Aagaard Korsholm

Lagt på nettet 03.05.2010

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også