20.12.2006 12:00 Alder: 17 yrs

Skrevet af:
Poul Hoffmann

Var evangelisterne journalister?

Hvad var de fire evangelister, Matthæus, Markus, Lukas, og Johannes egentlig? Hvilket tilhørsforhold havde de til Jesus og kristendommen? Var de bare datidens journalister, der kunne formulere sig godt?

Svar:

Nej, ingen af de fire evangelister var "journalister".

Matthæus var en af Jesu disciple. Han hed også Levi og var oprindelig tolder, det vil sige opkræver af afgifter på den romerske besættelsesmagts vegne. Han skrev i første række sit evangelium til jødiske læsere.

Markus (fulde navn: Johannes Markus) var søn af en kvinde, i hvis hus i Jerusalem disciplene og den urkristne menighed samledes. Han fulgte apostelen Paulus på nogle af hans missionsrejser (og blev i en periode uvenner med ham), men rejste også sammen med apostelen Peter og fungerede som hans tolk. Efter meget gammel overlevering er hans evangelium, som nu i almindelighed anses for det ældste af de fire, en omhyggelig nedskrift af, hvad han hørte Peter berette om Jesus.

Lukas var en højtuddannet læge af ikke-jødisk herkomst, som vidt og bredt fulgte Paulus på hans rejser og i Apostlenes Gerninger, som Lukas også er forfatter til, for en stor del beretter om disse rejser i "vi"-form. Højst sandsynligt var han også læge for Jesu mor, Maria, som har betroet ham de enkeltheder i forbindelse med Jesu fødsel, der står i begyndelsen af hans evangelium. I det hele taget bygger dette evangelium, som Lukas selv oplyser, på indgående kildestudier, derunder givetvis også amtaler med mennesker, som havde været helt nær på Jesus.

Johannes var oprindelig fisker ved Genesaret Sø, ligesom Peter. Og ligesom Peter blev han en af de disciple, der stod Jesus allernærmest. Han spiller en stor rolle både i Det Nye Testamente og i den ældste kirkes historie. Som gammel mand skrev han på opfordring sit evangelium, hvori han lægger vægt på at supplere de evangelier, der allerede forelå. Han er også forfatter til de tre Johannesbreve i Det Nye Testamente og sandsynligvis ligeledes til den såkaldte Johannes' Åbenbaring, den sidste bog i Bibelen.

Så alt i alt: De beretninger og oplysninger om Jesus, som vi har i de fire evangelier, er de mest pålidelige, der overhovedet kunne tænkes.

Og så må det ikke glemmes, at efter kristen tro og erfaring er det i sidste instans Guds Ånd, Helligånden, der har inspireret de menneskelige forfattere til i Bibelen at skrive sandheden, hele sandheden og intet andet end sandheden.


Skrevet af:
Poul Hoffmann

Lagt på nettet 20.12.2006

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også