01.08.2005 12:00 Alder: 19 yrs

Skrevet af:
Poul Hoffmann

Skabte Gud flere slægter end Adams?

I et spørgsmål, der omtrent lyder: "Hvem giftede Kain sig med?", er jeres svar, at det sandsynligvis var en søster eller niece, dvs. andre af Adam og Evas børn eller børnebørn. Men som jeg ser det, kan det udmærket have været en helt anden. Selvom incestiøse forhold i sjældne tilfælde tolereres af Gud (Lot og hans døtre), så synes jeg, det er forkert at tænke i de baner. Gud kan jo sagtens have skabt mange, mange andre mennesker, efter at Adam og Eva blev forvist fra Edens have (selvom vi ikke hører om det). Derfor tror jeg ikke, at Kain giftede sig med en slægtning. Kan min forklaring være sand, eller strider den imod, hvad der står i bibelen? Tak for en fremragende hjemmeside i øvrigt...

Svar:

Menneskeslægten har én fælles rod

Det er faktisk helt entydigt og centralt i Bibelen, at vi alle sammen stammer fra Adam og Eva ("Adam" betyder simpelt hen "mennesket"), at vi alle sammen fra dem har syndens ("arvesyndens") dræbende gift i blodet, og at vi alle sammen har muligheden for frelse fra synd og død i Kristus, "den sidste Adam" (læs: 1. Korintherbrev kapitel 15 vers 22 og 45ff).

Arven fra Adam og Evas syndefald er fundamental i Bibelen

Det er noget så gennemgående og fundamentalt i Bibelen, at det ikke er til at fremstille det hele her, men prøv f.eks. også at tænke på alle de spørgsmål, der ville rejse sig, hvis Gud, som du skriver, havde "skabt mange, mange andre mennesker, efter at Adam og Eva blev forvist fra Edens have". De måtte jo være syndfri, for Gud kunne vel ikke have skabt dem syndige. Blev de så ved at være syndfri? I så fald skulle de være her endnu, for det er synden, mennesket dør af. Eller skete der en hel række af syndefald, et for hvert af disse mennesker eller menneskepar? Noget sådant er helt fremmed for alt, hvad der står i Bibelen.

Et broder-søster-ægteskab er heller ikke i sig selv noget forkert som f.eks. homoseksuelle forhold og pædofili. Endnu Abraham var gift med sin halvsøster (1. Mosebog kapitel 20 vers 12). Det er først i Moseloven, at sådanne kønsforbindelser bliver forbudt, sikkert på grund af risikoen for akkumulerende arve-skader. Der er altså på ingen måde tale om, at Gud gjorde sig skyldig i noget moralsk betænkeligt ved at begynde menneskeslægten med Adam og Eva alene!


Skrevet af:
Poul Hoffmann

Lagt på nettet 01.08.2005

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også