01.10.2003 12:00 Alder: 20 yrs
Kategori: Bibelen, Kristenlivet

Skrevet af:
Peter Søes

Hvorfor bede med håndspålæggelse?

Hvorfor er der nogen kristne, som beder for én med håndspålæggelse ? Er der bibelsk grund til, at det er bedre end at bede for nogen på afstand, dvs. at de er ikke i samme rum.

Svar:

Jeg beder ofte selv for andre med håndspålæggelse, hvis de ønsker det, og når jeg selv beder nogen om at bede for mig, er det også tit sådan, at de lægger hænderne på mig. Det et er en praksis, kirken altid har fulgt, og der er også en del eksempler på det i Bibelen. Så vidt jeg kan se særligt i tre situationer, nemlig dels i forbindelse med bøn for en syg om at han/hun må blive rask, dels i forbindelse med mennesker der kommer til tro og døbes, og endelig i forbindelse med mennesker, der begynder i en bestemt tjeneste eller opgave, som man så beder om Guds hjælp og udrustning til. Men håndspålæggelsen er ikke begrænset til disse situationer, og jeg beder selv om alt muligt - hvert fald alt muligt, der gælder den, jeg beder for, personligt - med håndspålæggelse.

Når jeg gør det, er det ikke, fordi det er "bedre" i den forstand at Gud så skulle høre mere efter bønnen eller være mere tilbøjelig til at opfylde den. For Gud er de praktiske omstændigheder uden betydning, og når vi lægger hænder på hinanden (eller folder hænderne eller løfter dem eller knæler eller danser eller hvad vi nu gør, når vi beder), er det ikke for Guds skyld. Det er for vores egen; først og fremmest er det min og masser af andres erfaring, at håndspålæggelsen gør det lettere at have fred i sindet med, at denne bøn, som angår mig helt personligt, nu er lagt over til Gud, og at jeg er i hans hænder med den situation, jeg har fået en anden til at bede for.

Guds fred


Skrevet af:
Peter Søes

Lagt på nettet 01.10.2003

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også