30.03.2001 12:00 Alder: 23 yrs
Kategori: Gud, Menneskelivet

Skrevet af:
Nicolaj Wibe Nielsen

Er skæbnen fastlagt af Gud?

Jeg har læst en kendt sandsiger sige, at han kan se ind i folks fremtid. Han siger, at hver mand har en skæbne, som er fastlagt, fx at man engang skal blive fattig, og at man kan forvære og forringe det. Kan sådan en skæbne være Guds plan med ens liv? For en præst har også fortalt mig, at satan sagtens kan give nogle mennesker sådanne evner.

Svar:

Jeg ved ikke helt om jeg forstår dit spørgsmål. Men jeg skal forsøge at svare på det jeg umiddelbart forstår!

Skæbnetro

Der er en livsanskelse som hedder fatalisme - troen på at vores skæbne er planlagt på forhånd. Men kan kalde fatalisme for skæbne-tro. Fatalisme er vanskelig at forene med kristen-tro. Kristendommen lærer ikke, at livet er programmeret af Gud på forhånd, men kristendommen lærer, hvad der er Guds vilje med vores liv.

Guds vilje er at vi skal ære, agte og tro på Ham, og leve i nåden fra Jesu kors. Guds vilje er, at vi skal følge Jesus, leve det liv han lærer os at leve, dvs. hente kraft og styrke i ham, og følge de bud og anvisninger han giver. Hvordan vores liv så ellers udvikler sig, det bliver en sag mellem Gud og den enkelte.

Personligt mener jeg ikke, Gud f.eks sidder og bestemmer, hvem jeg eventuelt skal giftes med, hvor jeg skal bo, hvad jeg skal arbejde med etc. Men det vil være en nærliggende og naturlig sag for det kristne menneske, at fortælle Gud om alle ens planer og drømme.

En bøn på den kristnes læber vil tit lyde sådan: "Vis mig din vej, Gud", og med den bøn har man også sagt, at man tror, at ens liv er i Guds hænder. Dette giver tryghed, men det giver også mod til at kaste sig ud i livet.


Skrevet af:
Nicolaj Wibe Nielsen

Lagt på nettet 30.03.2001

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også