23.03.2001 12:00 Alder: 23 yrs
Kategori: Gud, Kristenlivet
Asbjørn Asmussen

Skrevet af:
Asbjørn Asmussen

Hvordan vil Gud at vi skal tjene ham?

Jeg jeg har hørt at man tjener Gud ved at tjene sin næste. Men sker det kun på den måde? Er lovsangen ikke også en del af vores tjeneste for Gud?

Svar:

Vi mennesker er, ligesom resten af skabetværket, skabt til at tjene og ære Gud. Det gør vi overordnet ved at tro ham og være lydige imod hans vilje. Guds vilje er grundlæggende udtrykt i det Jesus kalder "det største bud i loven" i Mattæus evangeliet 22, 36-40

»Mester, hvad er det største bud i loven?« Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹

At tjene Gud er altså dels at elske Gud selv og dels at elske sin næste. Jesus siger at de to bud står lige med hinanden. De kan med andre ord ikke skilles ad.

At tjene og elske vor næste er altså også at tjene og elske Gud fordi det er Guds udtrykkelige vilje. Men vi kan ikke sige at vi KUN tjener Gud ved at tjene næsten. Vi tjener også Gud ved at tilbede og takke ham, og een af måderne vi gør dette på er gennem lovsang.

Lovsang er at takke og tilbede Gud i ord og toner. Også på den måde tjener vi ham. Ikke fordi Gud har brug for vores lovsang, men fordi vi skylder ham det og fordi lovsangen lærer os lydighed, ydmyghed og taknemlighed overfor ham som alene fortjener ære fra alle mennesker.

Svaret på dit spørgsmål må altså være at vi tjener Gud både ved at elske og tjene vore medmennesker og ved at takke og tilbede Gud. Lovsangen er en del af denne tilbedelse.


Asbjørn Asmussen

Skrevet af:
Asbjørn Asmussen

Lagt på nettet 23.03.2001

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også