13.10.2000 12:00 Alder: 23 yrs
Kategori: Gud, Bibelen
Hans-Ole Bækgaard

Skrevet af:
Hans-Ole Bækgaard

Er skabelsen ifølge Bibelen en myte?

Min religionslærer siger at skabelsen ifølge Bibelen bare er en myte. Kan I skrive et eller andet om det ? Evt. også om påstanden om de to forskellige skabelsesberetninger!

Svar:

Din lærer skylder dig én eller flere referencer. Ellers hænger hans/hendes påstand jo bare løst i luften. Så jeg synes, du skal bede om dokumentation i form af nogle skriftsteder.

Om myter i bibelen

Selve ordet myte bliver kun brugt fire steder i bibelen (i den nuværende danske oversættelse). Det er i alle fire tilfælde Paulus, der bruger udtrykket, og ingen af stederne har spor at gøre med skabelsen. Og kigger vi nærmere efter, så finder vi, at både Paulus, de andre apostle og ikke mindst Jesus selv tog det gamle testamente bogstaveligt. Der er ingen antydninger af, at de anså noget af det for myter. Et enkelt sted i evangelierne (nemlig Markus 10, 6-8) citerer Jesus direkte fra skabelsesberetningen. Hvis han havde anset den for at være en myte, havde han nok ikke valgt at bruge den i sin argumentation over for farisæerne.

De vigtige temaer i Skabelsesberetningen

Bibelens to første kapitler indeholder beretningen om, hvordan Gud skabte Himlen og jorden osv. Den giver sig ikke ud for at være en videnskabelige afhandling derom, og den giver heller ikke svar på alle spørgsmål om, hvordan det gik til. Men den fortæller noget væsentligt både om Gud, om alt det skabte - ikke mindst om os selv.

Med hensyn til menneskers forskellige opdelinger af afsnittet i to skabelsesberetninger, så har jeg i forbindelse med et tidligere spørgsmål (Har bibelen 2 forskellige skabelsesberetninger) givet udtryk for, at det anser jeg ikke for særlig vigtigt. Det er jo f.eks. også mennesker, der har opdelt afsnittet i to kapitler og 56 vers. Det afgørende er, at hele afsnittet er Guds ord.


Hans-Ole Bækgaard

Skrevet af:
Hans-Ole Bækgaard

Lagt på nettet 13.10.2000

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også