01.09.2000 12:00 Alder: 24 yrs
Kategori: Helligånden, Jesus, Gud, Kristenlivet, Troen, Gud-udv, jn-svar

Skrevet af:
Brian Christensen

Hvad vil det sige at tro på Gud?

Hvad vil det sige at tro på Gud? 

Svar:

Det er både et meget enkelt og et meget stort spørgsmål. Det er meget stort, fordi hele bibelen og alt det kristne siger og gør handler om troen på Gud. Og det er et enkelt spørgsmål, fordi tro er det eneste der skal til i forhold til Gud. Jeg skal prøve at svare dig helt enkelt.

At tro er for det første at mene, at Gud er til. I den betydning, så handler det om at regne med Gud som lige så virkelig som én selv. Han er en magt uden for os, som er almægtig, og som har skabt os. At tro på Gud er det modsatte af at være en ateist, der jo ikke tror at der findes nogen Gud.

Langt de fleste mennesker mener, at der findes en Gud, men er meget uenige om, hvordan Gud er. Det er ikke ligemeget, hvilken Gud man tror på. Der findes kun èn Gud og det er Ham, som sendte sin søn Jesus til verden. At tro på Gud i kristen betydning siger vi noget om i Trosbekendelsen, og i bibelen møder vi Guds egen fortælling om, hvem han er.

Men at tro er ikke kun at regne noget for at være sandt, altså tro at Gud er som bibelen fortæller om det. Der står et sted i bibelen "Tro er fast tillid til det man håber, overbevisning om det der ikke ses" (Hebr. 11,1). Tro er at have tillid til Gud og lære ham at kende. Det gør vi bedst ved at bede, høre eller læse om Gud og tale med andre om Gud. Derfor vil jeg sige: At tro på Gud er at dele sit liv med Ham og være åben overfor det han vil give os. Så kan vi få tillid til, at han er en levende Gud, der er nær ved os hver dag, og som ønsker at give os evigt liv.

Hvis du har mulighed for det, så vil jeg anbefale dig at snakke med en person du har tillid til om det at tro. For ved at tale sammen og måske bede sammen, kan du finde ud af, hvad det betyder for dig at tro på Gud. For mig er det det absolut vigtigste i livet.


Skrevet af:
Brian Christensen

Lagt på nettet 01.09.2000

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også