26.03.2008 12:00 Alder: 11 yrs

Skrevet af:
Peter Guldager Dahl

Helvede

På det seneste har prominente teologer i Danmark foreslået at afskaffe helvede. Og det kan jeg godt forstå. At nogle skulle havne i evig pine, når der nu er et evigt paradis, er en helt ubærlig tanke. Men desværre svarer det lidt til at vedtage at afskaffe tyngdeloven eller at vedtage at himlen herefter er lyserød.

Helvedets ild

Det er svært ikke at have sympati for ethvert synspunkt, der vil redde mennesker ud af evige pinsler. Men uanset hvor sympatisk tanken om at afskaffe helvede forekommer, så er den umulig at tilslutte sig. Når det kommer til stykket, så kan vi nemlig ikke afskaffe helvede. Nøjagtig som vi ikke kan afskaffe naturlovene. Vi kan godt holde op med at tale om helvede, men det bliver den ikke mindre virkelig af.

Hvad siger Bibelen?

Bibelen er uhyggelig klar i sin tale om, at der findes to udgange på menneskelivet: Frelse eller fortabelse, evigt liv eller evig død. Udsagnene er så klare, at de er umulige at omtyde til at betyde noget andet. For eksempel siger Jesus som afslutning på sin bjergprædiken:

"Gå ind ad den snævre port; for vid er den port, og bred er den vej, der fører til fortabelsen, og der er mange, der går ind ad den. Hvor snæver er ikke den port, og hvor trang er ikke den vej, der fører til livet, og der er få, som finder den!" (Matthæusevangeliet 7,13-14)

Og lige så klart taler Jesus om, at denne fortabelse er evig pine. For eksempel siger han, at 

"... du er bedre tjent med at gå ind til livet med ét øje end med begge øjne i behold at kastes i Helvedes ild." (Matthæusevangeliet 18,9)

Du kan læse mere om Bibelens tale om helvede og fortabelse i disse svarartikler:

Himmelen åben for alle

Den gode nyhed midt i denne forfærdelige virkelighed er, at Gud faktisk ikke ønsker, at nogen skal fortabes. Det er derfor, vi lige har fejret påske: Jesus tog straffen for alle vores synder og genopstod fra døden, så at intet menneske behøver gå fortabt. Der er fri adgang til et evigt liv i himlen, for enhver som tror på Jesus:

"For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv." (Johannesevangeliet 3,16)


Skrevet af:
Peter Guldager Dahl

Lagt på nettet 26.03.2008

comments powered by Disqus

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym.

Når samtalerummet er åbent ser du denne fane i bunden af siden:

Læs også