23.09.2015 00:00 Alder: 2 yrs
Mikael Holst Kongensholm

Skrevet af:
Mikael Holst Kongensholm

Glem ikke

Nogle gange kan vi blive så optaget af Guds planer for vores fremtidige liv, at vi glemmer alt det gode, han har gjort i vores liv og det gode, han gør lige nu.


Fremtiden

Jeg er jobsøgende i øjeblikket og ret spændt på fremtiden. Hvad mon Gud vil sende min vej? Hvad mon han vil bruge mig til? Bekymringer kommer ret let. Mon jeg nu overhovedet kan finde ud af de jobs, som jeg søger? Der kan gå meget energi med den slags tanker og alt fokus bliver på det kommende.

I sådanne situationer er det godt at læse Salme 103 fra Det Gamle Testamente. Den fortæller om alt det, Gud har gjort, og den minder os om, hvem han er. De første to vers lyder:

”Min sjæl, pris Herren, alt i mig skal prise hans hellige navn. Min sjæl, pris Herren, glem ikke hans velgerninger!”

Det er let for os at glemme. Glemme, hvad Gud har gjort i vores liv. Salme 103 minder os om, hvilken Gud det er, vi tror på. En handlende Gud. En aktiv Gud. En Gud, som handler i historien og er aktiv i det enkelte menneskes liv. I vores liv. Nogle gange tydeligt, andre gange mindre tydeligt. Gud gør velgerninger og han ønsker gode ting for vores liv. Han er ikke ond og plagsom. Han mætter os med gode gaver. Han tilgiver os. Han kroner os med godhed. Han er barmhjertig og nådig.

Evig

Gud er også evig. Han er uden begyndelse og ende. Det er svært helt at begribe. Men det betyder blandt andet, at han er i vores fortid, i vores nutid og i vores fremtid. Han er den, som var, den, som er, og den, som kommer.

I situationer, hvor vi er helt optaget og fokuseret på fremtiden, er det godt at øve sig i at huske, hvad Gud har gjort. Takke. Ikke glemme. At prise Gud med vores sjæl, krop, sind, tanker og handlinger kan være en helt konkret måde at fastholde, at han også er tilstede nu.


Mikael Holst Kongensholm

Skrevet af:
Mikael Holst Kongensholm

comments powered by Disqus

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym.

Når samtalerummet er åbent ser du denne fane i bunden af siden:

Læs også