03.09.2007 12:00 Alder: 11 yrs
Sprint Aagaard Korsholm

Skrevet af:
Sprint Aagaard Korsholm

Citron og religion

”Religion er menneskeskabt og Gud er guddommelig, så det hænger ikke sammen,” siger Mads Mikkelsen i et interview i Morgenavisen Jyllands-Posten i anledning af hans rolle som modstandsmanden Citronen i den kommende film ”Flammen og Citronen”. Den tanke er ikke ubibelsk, men absurd naivitet, som religionen er for Mads Mikkelsen, har ikke noget med Gudstro at gøre.

Citrontræ

Mads Mikkelsen bryder sig ikke om religion: "Hvis man siger, man tror på Odin og Thor i dag, så er folk ved at dø af grin. Men det er helt ok at tro på en mand, der lavede vand om til vin og gik på en sø. Nu må vi klappe hesten og komme videre". Senere i samme vejrtrækning er det at sætningen om, at menneskeskabt religion og den guddommelige Gud ikke hænger sammen.

Han har selv en af de typiske danske gennemsnitsholdninger. På spørgsmålet "Tror du på noget" svarer han: "Jeg har ikke et bestemt efterlivsbillede, men jeg tror på, at man får det bedre af, at opføre sig ordentlig i livet. Og verden bliver et bedre sted". Altså et meget diffust billede, der dog rummer et eller andet efter døden - og en fornemmelse af, at skal det gå mig godt, må jeg også gøre mig fortjent til det.

Religion eller Gud

Mikkelsen er med sine udtalelser langt fra det kristne budskab om, at der er et helt konkret, vidunderligt og evigt liv efter døden - og at vejen til det ikke er at opføre sig så ordentlig som muligt, men at tage imod Guds tilgivelse. Men alligevel er der noget i hans svar, der er helt i overensstemmelse med kristendommen: "Religion en menneskeskabt og Gud er guddommelig, så det hænger ikke sammen".

Han siger også: "Religion har været fint for at lave nogle strukturer i samfundet og lave nogle politiske spilleregler, så tingene fungerede". Men nu er tiden inden til at gå videre og "droppe at være fuldstændigt absurd naive".

Ja, religion forstået som et menneskeskabt system til regulering af menneskers holdninger og handlinger er én ting - Gud er noget ganske andet. Og det at være absurd naiv og det at tro på Gud er absolut også to forskellige ting. Gud er guddommelig - og i mødet med ham må alle hjemmelavede religiøse strukturer og religioner sprænges. Gud er guddommelig - han kan sagtens tåle, at vi møder ham med hele vores fornuft, han behøver ingen "naivitet" for at kunne opretholde troværdigheden!

Krig og religion

Naturligvis er Mads Mikkelsen ikke med på de pointer, jeg her trækker frem. Men netop derfor vil jeg gerne trække dem frem! Trække dem frem og vise dem til alle de danskere, der har det som ham. I interviewet ses det, at han ser en nær sammenhæng mellem "religion" og krige/terror i religionens navn.

Og det er jo desværre sandt, at mennesker i religionens navn har begået og også i dag begår de frygteligste ting overfor andre mennesker. Her er der brug for, at Gud selv får lov at bryde igennem alle religionernes tågeslør og vise os en sandhed og en kærlighed, der er guddommelig og som derfor sprænger alle vore forestillinger. Vi kan begynde med vores egen danske folkekirke: hvor meget af den er "religion" i Mikkelsens definition - og hvor meget er det ægte guddommelige, der får lov at blive synligt? Her er meget at arbejde med til selvransagelse, synes jeg. 

Der er brug for at bede Gud om at sprænge al vores hjemmelavede religion og lade Gud selv sætte dagsordenen! Hvordan kan vi arbejde med på den sag? Jeg ved ikke bedre vej end at læse Bibelen og så prøve at lade Guds ord vejlede mig - også der hvor religionen prøver at trække i en anden retning. Det kunne være drønspændende at se hvad der sker, hvis "Citronen" møder den form for kristendom.


Sprint Aagaard Korsholm

Skrevet af:
Sprint Aagaard Korsholm

comments powered by Disqus

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym.

Når samtalerummet er åbent ser du denne fane i bunden af siden:

Læs også